دلایل اصلی خاموش شدن خودرو در حال حرکت و در حالت ساکن
مراقبت از خودرو

دلایل اصلی خاموش شدن خودرو در حال حرکت و در حالت ساکن

3 سال پیش 0

خاموش شدن خودرو در حال حرکت یا در حالت ساکن یکی از اتفاقاتی است که ممکن است برای شما هم رخ داده باشد. ولی آیا میدانید در چنین مواقعی چه باید کرد؟ امروز قصد داریم تا تمامی احتمالات ممکن برای خاموشی ماشین را بررسی کنیم و بهترین راهکارهای ممکن در مواقع خاموش شدن ناگهانی خودرو را به شما ارائه دهیم.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

دلایل اصلی خاموش شدن خودرو در حال حرکت یا در حالت ساکن که احتمالا بسیاری از شما آن را تجربه کرده اید، میتواند متفاوت باشد. از ایراد موتور خودرو تا ایرادات جزئی وسیله نقلیه که به سادگی میتوان آن را رفع کرد. ولی آیا میدانید در صورت خاموش شدن خودرو حین رانندگی چه باید کرد؟

مهم ترین دلایل خاموش شدن خودرو

در نظر داشته باشید که موتور از مهم ترین قطعات خودروی شماست که از کار افتادن آن و ایرادات موتوری، خاموش شدن خودرو و توقف خودرو را به دنبال دارد. پس ضروری است که با دقت به بررسی تمام دلایل خاموش شدن خودرو بپردازیم.

تمام شدن سوخت:

تمام شدن سوخت یکی از ساده ترین و رایج ترین دلایل خاموش شدن خودرو در حال حرکت است. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ سوخت و موتور خودرو، هرگز با بنزین کم رانندگی نکنید و سعی کنید همیشه یک سوم باک بنزین خودروی شما پر باشد. اگر چراغ هشدار میزان سوخت خودرو را درست نشان نمیدهد باید سوخت سنج خودروی خود را بررسی کنید.

خرابی سنسورهای خودرو:

سنسورهای خودرو وظیفه ی انتقال اطلاعات مختلف به کامپیوتر خودرو را به عهده دارند. اگر سنسورهای خودرو خراب شده باشند و به درستی عمل نکنند، اطلاعات به درستی ارسال نخواهد شد و همین امر سبب خاموش شدن خودرو می شود.

وجود مشکل در دینام و آلترناتور:

وجود مشکل در هرکدام از این دو قطعه خودرو موجب میشود تا برق به بخش های مختلف خودرو نرسد و در نتیجه خاموش شدن خودرو را در پی دارد.

سوئیچ اشتعال:

خرابی سوئیچ اشتعال خودرو هم سبب میشود تا موتور خودرو قدرت لازم برای جرقه زدن در موتور را نداشته باشد و خودرو در هنگام رانندگی خاموش شود.

دلایل اصلی خاموش شدن خودرو در حال حرکت:

  1. سوختن پمپ بنزین خودرو یا وجود ایراد و مشکل در پمپ بنزین
  2. مسدود شدن مبدل کاتالیزور
  3. کم بودن روغن موتور خودرو
  4. شل بودن پیچ های موتور خودرو
  5. پارگی تسمه دینام
  6. ایرادات کامپیوتر خودرو
  7. فعال شدن سوئیچ اینرسی
  8. شل شدن فیوزها یا سوختن فیوزها
  9. وجود مشکلات برق خودرو
  10. اختلال احتمالی در اتصالات باطری
  11. کثیفی استپر موتور
  12. بالا رفتن دمای موتور مخصوصا در فصل گرما
  13. عدم کارکرد مناسب سنسور اکسیژن خودرو

اقدامات لازم هنگام خاموش شدن خودرو در حال حرکت چیست؟

در کنار جاده متوقف شوید

اگر شما هم از آن دسته رانندگانی هستید که در هنگام خاموش شدن خودرو در حال حرکت دستپاچه میشوند بهتر است همین حالا موقعیت مذکور را برای خودتان تصویرسازی کنید. خونسردی خود را حفظ کنید و خودرو را به کنار خیابان ببرید تا از حرکت سایر خودروها جلوگیری نکنید و موجب ترافیک نشوید. توجه داشته باشید که در هنگام خاموش شدن خودرو کنترل فرمان و ترمز خودرو کمی سخت است ولی غیرممکن نیست. حواستان را جمع کنید و با دقت خودرو را به گوشه ای از خیابان هدایت کنید.

سوخت خودرو را بررسی کنید

تمام شدن سوخت خودرو محتمل ترین اتفاق ممکن هنگام خاموش شدن خودرو در حال حرکت است. سوخت خودرو را بررسی کنید، در صورت تمام شدن سوخت خودرو میتوانید از دیگران کمک بگیرید.

راه اندازی مجدد خودرو

بعد از بررسی میزان سوخت و باک خودرو مجددا استارت بزنید. در صورت روشن شدن خودرو خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه برسانید تا دلیل خاموش شدن خودرو در حال حرکت مشخص و مشکل خودرو حل شود.

با استفاده از فلاشر وضعیت خود را به سایر رانندگان اطلاع دهید

فلاشر یا جفت راهنمای خودرو، وجود مشکل و ایراد در خودروی شما را به سایر رانندگان اطلاع میدهد. همچنین قرار دادن مثلث شبرنگ در فاصله ی نسبتا زیادی از خودرو ، برای حفظ فاصله سایر رانندگان از شما هنگام خاموش شدن خودرو ضروری و مهم است.

با خودروهای امدادی تماس بگیرید

با امداد خودرو یا یدک کش های معتبر در سراسر کشور تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید تا خودروی شما را به جایی که میخواهید برسانند یا مشکل خودرو را به صورت سرپایی حل کنند.

دلایل اصلی خاموش شدن خودرو هنگام ترمز

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن نسبت ورودی اکسیژن به سوخت خودرو را تنظیم میکند. در صورتی که مقدار اکسیژن ورودی به سوخت در خودرو کمی بالا و پایین شود، خودرو قدرت خود را از دست داده و خاموش میشود.

کثیف بودن انژکتور خودرو

وظیفه خطیر پاشش سوخت در هنگام جرقه زدن شمع ها بر عهده انژکتور خودرو می باشد. در صورت خرابی یا کثیف بودن انژکتور خودرو خاموش میشود.

پمپ سوخت معیوب است

وظیفه انتقال سوخت خودرو از باک بنزین به موتور ، بر عهده پمپ بنزین خودرو میباشد که در صورت وجود عیب و ایراد در آن ، سوخت مناسب به موتور نرسیده و خودرو خاموش خواهد شد.

اختلال در انتقال قدرت خودرو

در خودروهای اتومات ، به جای کلاچ ، مبدل گشتاور وظیفه ی انتقال نیرو را بر عهده دارد. در صورت خرابی مبدل گشتاور خودرو و خرابی این سیستم نیرو به درستی منتقل نمی شود و خودرو خاموش می شود.

دریچه چرخش گاز اگزوز (EGR) مسدود است

در نظر داشته باشید که در صورت مسدود بودن این دریچه نیز عملکرد خودرو مختل شده و خودرو خاموش خواهد شد.

دلایل اصلی خاموش شدن خودرو در حالت ساکن

  1. فرسودگی سیم کشی خودرو
  2. سنسور هوای خودرو معیوب است
  3. پمپ سوخت خودرو و یا انژکتورها ایراد دارند
  4. فیلتر سوخت خودرو کثیف است

دلایل اصلی خاموش شدن خودرو بعد از استارت

  1. سنسور فشار هوای خودرو خراب است
  2. سوپاپ خودرو معیوب است
  3. سوئیچ اینرسی دچار اختلال شده است
  4. سوخت خودرو تمام شده است
  5. باطری خودرو توان خود را از دست داده است
  6. ایراد در پمپ سوخت خودرو
  7. مبدل گشتاور درست عمل نمیکند
  8. سنسور اکسیژن خودرو با مشکل رو به رو شده است.

هرکدام از دلایلی که در بالا برای خاموش شدن خودرو در حال حرکت یا در حالت ساکن بیان شد میتوانند موجب مشکلات زیاد و بسیار جدی در خودرو شوند که هزینه زیادی را بر روی دوش شما خواهد گذاشت. بنابرین اگر خودرو در حالت های مختلف و چندین بار خاموش شد حتما باید هرچه سریعتر آن را به تعمیرگاه برسانید تا از هزینه های آتی در امان بمانید.

شما تا به حال تجربه خاموش شدن خودرو در حین رانندگی را داشته اید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین ممکن است در فصل گرم تابستان مقاله زیر برایتان مفید باشد:

از کولر ماشینت درست استفاده کن

پایان 

لینک کوتاه خبر

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات