همه چیز درباره تیک‌آف با انواع ماشین‌ها
مراقبت از خودرو

همه چیز درباره تیک‌آف با انواع ماشین‌ها

3 سال پیش 0

تیک آف یکی از اصطلاحات رایج بین خودرو بازان و عاشقان هیجان و سرعت در رانندگی است. یک تیک‌آف طولانی نشان‌دهنده مهارت راننده و قدرت بالای اتومبیل است.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

در این مقاله قصد داریم تا همه چیز درباره تیک‌آف با انواع ماشین‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و از صدماتی که تیک‌آف به خودرو وارد می‌کند و نکات ایمنی حین تیک‌آف با خودرو را با شما در میان بگذاریم. پس اگر اهل تیک آف هستید یا قصد انجام چنین مانوری را با خودروی خود دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید.
خوانندگان عزیز، وبسایت تندایران به تازگی اقدام به راه اندازی بخش انجمن عیب‌یابی خودرو کرده است، تا همه شما بتوانید در محیطی دوستانه به اشتراک گذاری تجربیات خود در زمینه خودرو بپردازید و با بیان اطلاعات و تجربیات خود و همفکری با سایر افراد، به کمک سایر دوستان در حین خرابی اتومبیل در شرایط مختلف بپردازید. امیدواریم راه‌اندازی این بخش با کمک شما عزیزان، موجب کمک به هموطنان عزیز شده و بسیاری از مشکلات خودرویی افراد را بدون مراجعه به مکانیک و تعمیرگاه حل کند.

تیک آف چیست؟

تیک آف چیست؟

تیک آف از عبارت (Take off) در زبان انگلیسی که به معنی برداشتن، بلند شدن یا شروع کردن است و در صنعت هوایی برای لحظه آغاز پرواز هواپیما به کار می‌رود، گرفته شده است. البته معلوم نیست این اصطلاح از کجا به زبان ما وارد شده است، زیرا در دنیا این عمل با نام واقعی اش یعنی Burn Out شناخته می‌شود که به معنای سوختن است! یعنی دقیقا همان چیزی که حین این عمل می‌بینید.
اما تیکاف یکی از اصلاحات رایج ایرانی‌ها، برای عاشقان سرعت و هیجان در رانندگی است. تیک آف خودروها عموما برای جلب توجه و نمایش اتومبیل انجام می‌شود و با ایجاد هیجان و تولید صدا و دود همراه است. یک تیک آف طولانی، نشان‌دهنده مهارت راننده و قدرت بالای اتومبیل است.

در زمان تیک‌آف چه اتفاقی می‌افتد؟

صدمات تیک آف به خودرو

اگر بخواهیم به طور ساده بگوییم که در زمان تیک‌آف چه اتفاقی می‌افتد باید گفت که هر ماشینی توان تحمل قدرت خاص و مشخصی را در لحظه آغاز به حرکت دارد، که این توان خودرو، به عوامل مختلفی مثل عرض لاستیک، جنس آسفالت، وزن روی چرخ خودرو و... دارد و وقتی قدرت موتور به صورت آنی و در یک لحظه به چرخ‌ها وارد می‌شود، شاهد تیک آف در خودرو خواهیم بود که دلیل آن بیشتر بودن گشتاور چرخ از مقدار نیروی قابل انتقال به سطح است. با نزدیک شدن سرعت حرکت به سرعت چرخ، چسبندگی افزایش یافته و خودرو پس از تیک آف به حرکت می‌افتد.

با چه ماشینی می‌شود تیک‌آف کرد؟

در جواب سوال با چه ماشینی می‌شود تیک آف کرد می‌توان گفت: تقریبا با تمام خودروها می‌توان تیکاف کرد اما هرکدام روش خاص خود را دارند. البته تیک آف با خودروهای دنده دستی به مراتب ساده‌تر از تیک‌آف با خودروهای اتوماتیک خواهد بود. بهترین ماشین برای تیک‌آف، خودروهای اسپرت و قدرتمند با موتور جلو و دیفرانسیل عقب هستند. البته خودروهای اسپرت دیفرانسیل جلو با ترمز دستی روی چرخ‌های عقب هم گزینه های مناسبی برای تیک‌های می‌باشند. در نظر داشته باشید که برای تیک‌آف بهتر، بهتر است لاستیک‌های خودرو در میانه عمر خود باشند تا چسبندگی و اصطکاک بهتری برای یک تیک آف حرفه ای داشته باشند.

تاریخچه تیک‌آف چیست؟

تاریخچه تیک آف

خودروهای قدیمی قدرت لازم برای تیک آف های طولانی را نداشتند و اولین تیک آف یا همان Burn out های تاریخ توسط اتومبیل‌های مسابقات درگ صورت می‌گرفت. راننده در این خودروها با گرفتن ترمز جلو مانع از حرکت اتومبیل می‌شد و از طرف دیگر با بردن لاستیک های عقب به حالت تیک آف، باعث میشدند لاستیک های خودرو گرم شده و آغاز به حرکت ماشین سریع‌تر اتفاق بیفتد. از حدود 6 دهه پیش، با بالا رفتن قدرت موتور خودروها، تیکاف با ماشین های عادی نیز امکان پذیر شد و بدین ترتیب شاهد این نمایش در سطح شهرها نیز هستیم!

چگونه تیک‌آف کنیم؟

قبل از آموزش تیک‌آف با خودرو، ذکر این نکته ضروری است که حتما در نظر داشته باشید انجام این مانور، علاوه بر آسیب زدن به خودرو و ساختار فنی ماشین، مخاطرات زیادی را نیز به همراه دارد و انجام آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
اما چگونه تیک‌آف کنیم؟ کار با خودروهای دنده ساده است. ماشین خود را در جاده‌ای بدون شیب با آسفالتی سالم قرار دهید. پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا دور موتور بالا برود و به محدوده قرمز رنگ برسد، وقتی موتور به بالاترین حد خود رسید دنده را عوض کرده و به یک ببرید. حال همانطور که پایتان روی گاز است کلاچ را رها کنید. احتمالا شما موفق به انجام یک تیک آف قوی و هیجان انگیز شده اید!
در مورد چگونگی تیک آف با خودروهای اتوماتیک نیز شرایط کمی فرق می‌کند. در ابتدا سیستم های کنترلی خودرو مثل ESP , DSC , TC را خاموش کنید و سپس پدال گاز را تا آخر فشار دهید. دنده باید در حالت خلاص یا همان N باشد، سپس به یکباره و ناگهانی دنده را به حالت D یا همان DRIVE ببرید. با کمی تمرین و کسب تجربه تیک آف شما موفق به انجام یک تیک آف طولانی و قوی خواهید شد.
البته با کاهش اصطکاک لاستیک خودرو با سطح زمین میتوان به تیک آف های طولانی‌تری هم دست یافت! مثلا تیک آف روی سطح خیس، یا روی سیمان و سطوح موزاییکی به مراتب طولانی تر خواهد بود.
و یکی از روش های تیک آف که فقط برای حرکات نمایشی و در محیط های کنترل شده انجام می‌شود ریختن روغن روی لاستیک خودرو و زمین است. هرچند این کار موجب تیکافی طولانی به همراه دود بسیار زیاد خواهد شد ولی بسیار خطرناک است و در آخر به آتش گرفتن لاستیک می‌انجامد.

چرا موقع تیک‌آف از لاستیک دود بلند می‌شود؟

چگونه تیک آف کنیم؟

با کشیده شدن سطح لاستیک ماشین و آسفالت جاده با سرعت بالا بر روی هم، گرمای شدیدی تولید می‌شود که این دمای بالا موجب سوختن و دود شدن لاستیک خودروی شما می‌شود. البته در حرکات نمایشی با ریختن مایع مخصوصی بر روی چرخ خودرو، دود بسیار زیادی به دلیل داغ شدن لاستیک و بخار شدن مایع دودزا تولید می‌شود. جالب است بدانید که خودروهای قدرتمند با تیک آف حرفه ای میتوانند سطح آسفالت را به دمایی برسانند که قیر موجود در آسفالت ذوب شده و بسوزد!

معایب تیک آف و صدمات تیک آف به خودرو

همانطور که پیش‌تر گفتیم تیک‌آف صدمات زیادی را به خودرو شما وارد میکند. اولین بخشی که در تیکاف به سختی آسیب میبیند لاستیک خودرو است، و لازم است بدانید که این کار فقط موجب از بین رفتن آج لاستیک نمی‌شود و در بسیاری مواقع با تکه تکه شدن لاستیک خطرات مرگباری را به همراه خواهد آورد.
خراب شدن کلاچ، آسیب شدید به گیربکس، شکستن دسته موتور، آسیب به موتور، آسیب دیدن پلوس و دیفرانسیل خودرو بخشی دیگر از معایب تیک آف ماشین میباشند.
بنابرین اگر مهارت کافی، خودروی اسپرت و قدرتمند، و ثروت لازم برای تعمیرات بعد از تیک آف را ندارید هرگز دست به اجرای این حرکات نمایشی با خودرو نزنید.

اگر این مقاله برایتان مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را هم مطالعه بفرمایید:

مضرات استفاده از کولر ماشین

چرا نباید باک بنزین ماشین را کاملا پر کرد؟

اگر موتور خودرو جوش آورد چیکار کنیم؟

لینک کوتاه خبر
#مراقبت از خودرو #تیک آف

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت