گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن خودرو
مراقبت از خودرو

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن خودرو

3 سال پیش 0

گرفتن کلاچ خودرو در هنگام استارت زدن یکی از عادت های قدیمی رانندگان خودروهای دنده ای است، ولی دلیل گرفتن کلاچ خودرو در هنگام استارت زدن چیست؟ آیا این کار ضرورتی دارد؟

ویرایش و تکمیل اطلاعات

یکی از عادات قدیمی اکثر رانندگان گرفتن کلاچ خودرو پیش از استارت زدن می‌باشد. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که پیش از آنکه سوییچ ماشین را بچرخانید و خودرو را روشن کنید، از روی عادت کلاچ ماشین را نگه می‌دارید. ولی آیا می‌دانید دلیل این کار چیست؟ به نظر شما گرفتن کلاچ خودرو هنگام استارت زدن ضرورتی دارد؟
اگر ماشین دنده ای دارید این مقاله از وبسایت تندایران برای شما مفید خواهد بود ولی اگر خودروی اتوماتیک دارید احتمالا مطالب این مقاله برای شما صرفا جنبه اطلاعات عمومی خواهد داشت.

ما اینجا هستیم که به هم دیگه کمک کنیم، اگه ماشینتون مشکلی داره، توی انجمن عیب یابی خودرو میتونین دنبال جوابش بگردین، و یا پرسش جدیدی ایجاد کنین و اگه تجربه مشکلی رو داشتین میتونین با بقیه دوستان به اشتراک بگذارینش.

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن ماشین

شاید تفاوت اصلی بین ماشین‌های دنده ای و ماشین‌های اتومات در آخرین پدال سمت چپ زیر پای راننده باشد که به کلاچ یا در زبان انگلیسی ( clutch ) معروف است و وسیله ای در خودرو است که وظیفه آن، قطع و وصل اتصال میان موتور و گیربکس یا جعبه دنده است. همانطور که می‌دانید خودرویی که در دنده باشد و حرکت نکند خاموش می‌شود مگر اینکه، پدال کلاچ خودرو ، پایین نگه داشته شود و ماشین به اصطلاح در حالت خلاصی باشد.

گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن ضروری است؟

همانطور که میدانید خودروی ساکن باید در حالت خلاص باشد، یعنی پس از پارک کردن ماشین و توقف خودرو، باید دنده را در حالت خلاص قرار داد و بعد ماشین را خاموش کرد. بعد از خاموش کردن ماشین می‌توانید برای جلوگیری از حرکت احتمالی خودرو در سرازیری، در حالت خاموش ، ماشین را در دنده بگذارید.
همانطور که گفتیم کار سیستم کلاچ خودرو، قطع و وصل کردن ارتباط بین موتور و گیربکس یا جعبه دنده است، اغلب افراد فکر می‌کنند وقتی دنده در حالت خلاص باشد، ارتباط بین موتور و گیربکس به طور کامل قطع می‌شود ولی حقیقت این امر حقیقت ندارد و صحیح نیست. حقیقت این است که حتی وقتی ماشین خلاص باشد هم کلاچ به مقدار بسیار اندکی بر روی موتور نیرو وارد می‌کند.
در نظر داشته باشید که با فشار دادن پدال کلاچ، ارتباط بین گیربکس و موتور خودرو کاملا قطع می‌شود و در این شرایط نیروی استارت فقط برای روشن کردن موتور ماشین مصرف می‌شود، که این امر به سلامت و افزایش طول عمر باتری خودرو و همچنین عملکرد بهتر موتور می‌انجامد.
از آنجایی که سرما بر روی تمام مایعات موجود در ماشین اثر می‌گذارد، توصیه میکنیم که حتی اگر در فصول گرم سال، هنگام استارت زدن خودرو، کلاچ را نمی‌گیرید، در زمستان و سرما حتما قبل از استارت زدن ماشین کلاچ را بگیرید تا ماشین راحت‌تر روشن شود.
یکی از توصیه های ایمنی در رابطه با خودرو هم گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن است که از جهیدن خودرو به جلو پیشگیری میکند. حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی ماشین در دنده است استارت بزنید و خودرو به طور ناگهانی به جلو بپرد! این موضوع می‌تواند به شدت خطر آفرین باشد ولی با گرفتن کلاچ این مشکل، هیچگاه به وجود نخواهد آمد.
امروز خودروهای مدرن ،  نسخه های دنده ای خود را به سیستمی مجهز کرده اند که تا وقتی کلاچ نگیرید استارت زدن میسر نمی‌باشد! همین مورد دلیلی روشن برای خوب بودن گرفتن کلاچ در هنگام استارت زدن است.
در کل باید گفت که عادت به گرفتن کلاچ در هنگام استارت زدن از آن دسته عادت های خوب رانندگی است که علاوه بر بهبود عملکرد فنی خودرو ، از خطرات احتمالی کلاچ نگرفتن هم جلوگیری می‌کند. پس سعی کنید به گرفتن پدال کلاچ قبل از استارت زدن عادت کنید.

اگر این مقاله برایتان مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را هم مطالعه بفرمایید:

وقتی چراغ بنزین ماشین روشن می‌شود چند کیلومتر میرود؟

همه چیز درباره تیک آف با انواع ماشین ها

مضرات استفاده از کولر ماشین

لینک کوتاه خبر
#استارت زدن #کلاچ

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت