از کجا بفهمیم باتری خرابه یا دینام؟
مراقبت از خودرو

از کجا بفهمیم باتری خرابه یا دینام؟

3 سال پیش 1+

آموزش کامل برای این که تشخیص بدین باتری ماشین خرابه یا دینام + علائم خرابی دینام و باتری

ویرایش و تکمیل اطلاعات

از کجا بفهمیم باتری خرابه یا دینام؟ در این مقاله از تندایران بهتون آموزش میدیم که چطور تشخیص بدین باتری ماشین خراب شده یا دینام.

معمولا اولین نشانه اینکه باتری یا دینام ماشین خراب شده زمانی هستش سوییچ را می چرخانید و چند تا چراغ روشن می شوند اما اتفاقی نمی افتد به احتمال زیاد این به خاطر این هستش که باتری ماشین تموم شده یا مشکلی در استارتر دارید پس معمولا میتوانید اینگونه متوجه شوید که ایا یک باتری خالی دارید یا نه . 

وقتی چراغ ها روشن می شود باتری خراب است؟

خیلی شایع هستش که مردم فکر میکنند مشکل از یه جای دیگه باشه و باتری مشکلی نداشته باشه فقط به خاطر اینکه بقیه چیز ها به درستی کار میکنند مثلا چراغ های ماشین کار میکند , خوب شما باید بدانید شاید چراغ های شما در ولتاژ های پایین تری از استارتر شما کار کنند مثلا فرض کنید یک باتری بین 12.4 تا 14 ولت برق داشته باشد , استارتر شما شاید به 9 ولت برای اینکه استارت بزند نیاز داشته باشد هر چیزی پایین تر از این ولتاژ برای استارت زدن کافی نخواهد بود و اجازه نمی دهد که استارتر کار کند هر چیزی بالاتر از 9 ولت استارتر را وارد عمل میکند و خودرو را روشن می کند , حالا شاید چراغ های جلو شما با 6 ولت کار کنند پس فقط چون چراغ های جلو شما کار میکنند به این معنی نیست که باتری شما به اندازه کافی شارژ باشد.

اتصال باتری را چک کنید

باتری خراب است یا دینام؟

خیلی خب اگر با روشن شدن خودرو خود مشکلی دارید اولین کاری که باید بکنید این است که اتصال دهنده های خود را بررسی کنید , در سمت مثبت یک به علاوه (+) وجود دارد در سمت اتصال به زمین یک علامت منفی(-) وجود دارد پس ابتدا باید تفاوتش را متوجه شوید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید اتصال دهنده های شما محکم باشند برای مثال کسی را میشناختم که ماشینش مشکل داشت و هر روز ماشین خود را باتری به باتری میکرد بار دوم و سوم که به انجا رفتم  پرسیدم مشکل چیه؟ گفت که یک باتری جدید انداخته ولی هنوز استارت ماشین مشکل داره من اتصال باتری را چک کردم و اتصال دهنده آن شل بود پس باید مطمئن شوید که هچ کدام از اتصال دهنده ها شل نباشند وقتی که ان هارا میگیرید و سعی میکنید با نیرو ان هارا بچرخانید اگر حرکت کردند اتصال خوبی در باتری ندارید و حتما مشکلاتی را با باتری خود خواهید داشت پس مطمئن شوید اتصال ها محکم هستند.

حالا یه چیز دیگه که باید بدونید اینه که اگه باتری شما زیادی خالی شده باشه یا سلول های اون خراب شده باشه شاید شما نتوانید با باتری به باتری ماشین رو روشن کنید همینطور اگه مثلا باتری شما 6 سلول داشته باشه و 2 یا 3 یا 4 سلول خراب باشند ممکن است بر روی ولت متر عدد خوبی را ببینید که نشان دهد باتری ولتاز خوبی دارد ولی به محض اینکه سعی می کنید ماشین را روشن کنید ولتاژ به اندازه زیادی کاهش پیدا می کند چون اگر که یک سلول خراب داشته باشید شما امپر سرد استارت (میزان امپر در هوای سرد) کمتری دارید اگر باتری 600 امپر سرد استارت داشته باشد و اگر نیمی از سلول های ان خراب باشد شاید روی ان سلول های سالم 12 ولت داشته باشد ولی 300 امپر سرد استارت خواهد داشت که برای روشن کردن خودرو کافی نیست پس باید در ذهن داشته باشید که اگر ولتاژ خوب داشته باشید شاید تحت فشار به اندازه کافی خوب نباشند پس می توانید این باتری را به یک فروشگاه لوازم یدکی ببرید و آن ها تست خواهند کرد و شما را در جریان خواهند گذاشت که آیا باتری خراب است یا نه.

باتری خراب است یا دینام؟

دینام ها اغلب خراب نمی شوند و  معمولا از باتری گران تر هستند و بسیار بیشتر از باتری ها عمر می کنند , معمولا یک دینام چند صد هزار کیلومتر بر روی خودرو دوام می اورد حالا اولین نشانه که باتری شما خراب است نه دینام این است که اگر بعد از خالی کردن باتری , ماشین را باتری به باتری کردید و توانستید خودرو را به اطراف برانید این نشان می دهد که دینام تا درجه ای سالم است و در حال شارژ کردن باتری می باشد و به خودرو برق می دهد تا بتواند حرکت کند اگر دینام شما خراب بود یا مشکل داشت نمی توانستید خودرو را باتری به باتری کنید و 8 تا 30 کیلومتر با آن رانندگی کنید معمولا دینام این کار را انجام نمی دهد مگر اینکه در حال اوردن بلایی بر سر باتری باشد مثل بیشتر یا کمتر شارژ کردن که خیلی نادر است پس اگر بتوانید خودرو را باتری به باتری کنید و برانید احتمالا یک باتری خراب دارید حتی اگر باتری یک یا دو ماه عمر داشته باشد.

روشن نکردن طولانی مدت ماشین

اگر سعی کنید ماشین را روشن کنید , باتری خودروی شما را روشن میکند نه دینام پس اگر با روشن شدن ماشین مشکلی دارید باتری شما به یه دلیلی ضعیف یا خراب هستش , شاید به اندازه کافی خودرو را نمی رانید معمولا باید خودرو را به صورت روزانه روشن کنید یا حداقل یک بار در هفته یک ساعت یا نیم ساعت رانندگی کنید تا باتری را شارژ کند. 

علائم خرابی دینام

  • بوی سیم یا لاستیک سوخته

  • شنیدن صدای جیرجیر

  • شل بودن، پوسیدگی، خوردگی یا سفت بودن تسمه دینام خودرو
  • خوابیدن باتری

  • چراغ های کم نور

باتری خراب است یا دینام؟

جمع بندی دینام خرابه یا باتری؟

اگر معمولا مسافت های کوتاهی را طی میکند که کمتر از 10 دقیقه طول میکشد می توانید 60 یا 90 روزه باتری را ضعیف کنید. خودرو باید در مقطعی در طول هفته حداقل برای 30 دقیقه کار کند تا به باتری یک شارژ خوب دهد حالا اگر با روشن کردن ماشین مشکلی دارید باتری شما ضعیف است اگر باتری به باتری کردید و توانستید تا جایی برایند به احتمال زیاد مشکل باتری دارید اگر باتری به باتری کردید و 5 تا 10 دقیقه بعد روشن شدن خودرو خاموش شد آن وقت مشکل از دینام شما است.

اگه هر سوالی در زمینه خودرو داشتین در بخش پرسش و پاسخ سایت سوال خودتون رو مطرح کنید تا بقیه دوستانی که تجربه داشتن و کارشناسان ما راهنماییتون کنن شما هم میتونید با تجربیاتتون به بقیه کمک کنید.

سوالات و تجربه های خودتون رو در زمینه خرابی دینام و باتری در قسمت نظرات همین مقاله با بقیه دوستان به اشتراک بگذارین.

نظرات کاربران

ایرج پورجعفر٬ (8 ماه پیش)

1 0

دینام سالم است باطری هم نو ولی ماشین استارت نمیخورد برق پشت ٱمپرضعیف میشود باهل روشن میشود و موقع خلاص کردن دنده خاموش میشود و اختلاسگرا🤣🤣🤣

پاسخ
نظرات رقابت