مزایا و معایب خرید هایما S5
راهنمای خرید و فروش خودرو

مزایا و معایب خرید هایما S5

3 سال پیش 0

پس از بررسی مزایای خرید هایما S5 در مقاله قبلی، امروز قصد داریم مزایا و معایب این خودروی چینی را بیان کرده و ارزش خرید این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

هایما S5 بخریم یا نه؟ این سوالی است که شاید ذهن بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای شاسی بلند در بازار ایران را به خود مشغول کند. ولی برای رسیدن به پاسخ درست این سوال، علاوه بر دانستن مزایا و معایب خرید هایما S5 ، بد نیست شرایط فعلی حاکم بر بازار خودروی ایران را نیز مدنظر قرار دهیم. در شرایطی که پای ارزان‌ قیمت‌ ترین خودروهای اروپایی و ژاپنی از کشورمان قطع شده است و قوانین ممنوعیت واردات خودرو ، لذت سواری و تجربه رانندگی با خودروهای باکیفیت خارجی را از ایرانی ها سلب کرده، بازار خودروی ایران جولانگاه برندهای چینی بی‌کیفیت و البته گاهی تا حدودی با کیفیت شده است و خریداران خودرو چاره ای جز انتخاب از بین گزینه های موجود را ندارند. از طرفی با افزایش قیمت خودرو و تورم افسار گسیخته موجود در بازار، متاسفانه خرید خودروهای بی کیفیت داخلی هم برای مردم غیر ممکن شده است چه برسد به خودروهای چینی و خودروهای روز دنیا!
با اینهمه ما در این مقاله قصد داریم تا با بررسی کامل مشخصات فنی و مشخصات ظاهری هایما S5، ارزش خرید این خودروی چینی را مورد بررسی قرار دهیم تا در صورت تمایل به خرید هایما S5 ، بهترین تصمیم ممکن را درباره خرید یا عدم خرید این خودرو بگیرید.
همچنین پیشنهاد میکنیم قبل از تصمیم نهایی درباره خرید این شاسی بلند چینی، مقاله قبلی تندایران با عنوان مزایای خرید و تجربه رانندگی با هایما S5 را هم مطالعه بفرمایید.

طراحی ظاهری هایما S5

همانطور که در مطالب قبلی در مورد پیشینه کمپانی خودروسازی هایما گفتیم، این شرکت در ابتدا شریک تجاری مزدا بود و بعدها کمپانی فاو سهام مزدا را خریداری کرد. بنابرین هم‌اکنون هایما زیرمجموعه ای از کمپانی فاو محسوب می‌شود ولی با این‌وجود همچنان رگه هایی از محصولات مزدا در خودروهای تولید شده توسط هایما قابل مشاهده است. به عنوان مثال هایما اس 5 شباهت بسیار زیادی به خودروی مزدا CX-5 دارد. طراحی نمای جلوی هایماS5 کمی شلوغ به نظر می‌رسد. یکی از ایرادات هایما S5 نیز همین طراحی نسبتا شلوغ چهره این شاسی بلند چینی است که در نگاه اول توی ذوق بیننده میزند. البته چراغ های بزرگ و عقابی هایما در نمای رو به رو حالت زیبایی به این خودرو بخشیده است.
هنوز هم برای ما مشخص نیست که طراحان هایما S5 به چه دلیلی دو دسته چراغ روشنایی در روز و مه شکن را در نمای جلوی خودرو گنجانده اند! شاید برای پر کردن فضای خالی موجود در سپر، ولی در مجموع شلوغی طراحی این بخش از خودرو بیش از اندازه زیاد است.
در نگاه اول نمای جانبی هایما S5 ما را به یاد هیوندای توسان نسل جدید می‌اندازد. در این نما پنجره ها ، سایز چرخ‌ها و شعاع قوس گلگیرها ، با سایر ادوات طراحی نمای جانبی خودرو هماهنگی خوبی دارد.
شاید در طراحی این بخش طراحان هایما می‌توانستند وقت بیشتری صرف کنند و عملکرد بهتری داشته باشند. یک خط طراحی بلند که از چراغ عقب هایما اس5 شروع شده و با عبور از میان دستگیره درب‌ها، زیر آینه بغل پایین می‌رود و دوباره به عقب برمی گردد، با آن حالت تو رفتگی که ایجاد نموده، ظاهر خودرو را در نمای کناری کمی زشت کرده است.


طراحی نمای عقب هایما S5 نیز ما را به یاد هیوندای توسان انداخت. جایی که چراغ‌های عقب با الگوبرداری و یا بهتر بگوییم کپی‌برداری از توسان طراحی شده است. و البته می‌توان گفت که زوایای تیز این چراغ ها جذابیت بیشتری به نمای عقب هایما داده است. شیب انحنای شیشه عقب خودرو نیز بر جذابیت ظاهری این بخش افزوده است. در نظر داشته باشید که هایما S5 در کلاس خودروهای کراس اوور دسته بندی می‌شود و نباید انتظار ابعاد خودروی شاسی بلند را از آن داشت.
با همه ی این تفاسیر، در مجموع میتوان گفت که طراحی ظاهری هایما S5 توربو شارژ می‌تواند نظر اکثریت مشتری های ایرانی را به خود جلب کند و مورد استقبال عموم واقع شود.

طراحی داخلی کابین هایما S5

با ورود به داخل کابین هایما S5 ، طراحی داخلی متفاوت این کراس اوور چینی نظر ما را به خود جلب می‌کند. طراحی مورب دریچه‌های تهویه و در موازات آنها دکمه های مختلف بر روی کنسول میانی، نمای متفاوتی را در هایما اس 5 ایجاد کرده است. یکی از ایرادات این سبک طراحی این است که دسترسی به نمایشگر 7 اینچی آن با توجه به محل قرار گرفتنش در بالای داشبورد، چندان راحت نیست.
سیستم تهویه هایما S5 نیز مانند خودروهای قدیمی با دکمه‌های چرخان و نمایشگری کوچک فعالیت می‌کند که نمای زیبایی را در کابین این خودرو ایجاد نکرده است. مثل شکاف ورودی CD بر روی کنسول میانی، که متاسفانه طراحی آن هم در همان نگاه اول توی ذوق بیننده خواهد زد. البته در کنار این معایب هایما S5 ، یکی از مزایای طراحی داخلی این خودرو هم غربلیک فرمان خوش دست و خوش سایز آن است که روکش آن هم از چرم مصنوعی می‌باشد.
صندلی‌های هایما S5 هم فرم مناسبی داشته و برای مسافرت های طولانی خسته کننده نخواهد بود ولی در مورد فضای داخلی هایما S5 ، مطابق با انتظار ما از این کراس اوور چینی، باید گفت که فضای داخلی، علیرغم سایز کابین این خودرو چندان جادار نیست.  ردیف عقب این خودرو کمی تنگ به نظر می‌رسد و در مسافرت های طولانی برای سه نفر خسته کننده خواهد بود ، ولی فضای ردیف عقب برای دو نفر ایده آل است.
در مقایسه هایما S5 توربو شارژ با رقبای هم رده اش ، محفظه بار 320 لیتری این خودرو هم چندان جادار نیست، حال آنکه بعضی خودروهای سدان داخلی محفظه باری با حجم 400 تا 500 لیتری دارند. البته این امکان برای خریداران هایما S5 وجود دارد که با خواباندن صندلی های ردیف دوم فضای محفظه بار را افزایش دهند.

همه چیز درباره پیشرانه هایما S5

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم هایما S5 از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با 161 اسب بخار قدرت و گشتاور 223 نیوتن متری بهره می‌برد و مصرف سوخت ترکیبی هایما اس 5 هم 8 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است که مطابق با استاندارد یورو 5 است.
حداکثر سرعت این خودرو هم 170 کیلومتر بر ساعت می‌باشد، ولی اگر قصد خرید هایما S5 را دارید، در خصوص شتاب این خودرو لازم است بدانید که با توجه به گیربکس CVT آن ، نباید انتظار شتاب فوق العاده ای را از این کراس اوور چینی داشته باشید. البته تعویض دنده در هایما به نرمی و راحتی صورت می‌پذیرد ولی شتاب 0 تا 100 این خودرو که 12.5 ثانیه اعلام شده است چندان دلچسب نیست و بنابرین میتوان گفت این خودرو بیشتر برای رانندگی درون شهری مناسب است.

رقبای هایما S5 در بازار ایران

با همه ی این تفاسیر و با وجود آگاهی از مزایا و معایب خرید هایما S5 و ویژگی های فنی و ظاهری این خودرو ، در شرایط فعلی بازار خودرو ایران، در صورتی که قصد خرید خودرو داشته باشیم مجبوریم از بین گزینه های موجود یکی را انتخاب کنیم! به همین دلیل هایما S5 توربو شارژ را نیز باید در کنار رقبایش سنجید و بعد در مورد خرید کراس اوور چینی مورد بحثمان تصمیم گرفت.
از مهمترین رقیبان هایما S5 توربو در بازار ایران میتوان به MVM X33 اسپرت اکسلنت، جک S5 توربو ، جک S3 اتومات ، چری تیگو5 ، هایما S7 توربو و چانگان CS35 اتومات اشاره کرد که در جدول زیر مشخصات این خودرو ها را با هم مقایسه میکنیم:

 نوع خودرو  طول  عرض  ارتفاع  حجم موتور  قدرت موتور  مصرف سوخت  حداکثر سرعت
 هایما S5 435.8 182.3 163 1495 160 8 170
 MVM X33 439 176.5 170 1971 139 6.9 175
 جک S5  443 184 166 1997 174 7.7 180
 جک S3 اتومات 432 176 166 1599 107 7.6 180
 چری تیگو 5 450.6 184.1 174 1971 139 9 175
 هایما S7  453 183 173 1795 170 9.6 170
 چانگان CS35 اتومات 416 181 167 1600 123 7.2 180

جمع بندی و کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی مشخصات فنی، ویژگی های ظاهری و طراحی هایما S5 بپردازیم تا به شما در تصمیم گیری درباره خرید یا عدم خرید هایما S5 کمک کنیم. در مجموع میتوان گفت که این خودروی چینی با توجه به مبحث ایمنی خودرو ، ویژگی های فنی و طراحی ظاهری ارزش خرید بالایی در بازار خودروی ایران دارد، ولی با این وجود، توجه و بررسی رقبای هایما S5 هم در هنگام خرید خودرو، برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

شما هم اگر تجربه رانندگی با هایما S5 را داشته‌اید یا در حال حاضر، مالک آن هستید حتما نظرتان را در مورد این خودروی چینی با ما و خوانندگان تندایران به اشتراک بگذارید. به نظر ما مزایا و معایب خرید هایماS5 چیست؟

همچنین اگر این مقاله برایتان مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را هم مطالعه بفرمایید:

چرا خودروی چینی نخریم؟ 5 مشکل خودروهای چینی در ایران

مقایسه کامل دیگنیتی با فیدلیتی

مزایا و معایب خرید فیدلیتی

کم خرج ترین خودروها در بازار ایران کدامند؟

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات