سایپا اطلس در واقع فیس لیفت دوم تیبا حساب مبشه ،اول تیبا فیس لیفت شد به ساینا و کوییک و حالا کوییک فیس لیفت شده به اطلس! در واقع اطلس خود کوییک هستش و هیچ فرقی از نظر سیستم تعلیق و شاسی و حتی موتور هم نداشتیم و فقط فیس لیفت حساب میشه و یک ماشین جدید نیستش ولی از طراحی ظاهری فیس لیفت خوبی هستش که در ادامه دربارش صحبت میکنیم.
طراحی ظاهری سایپا اطلس
خب بریم سراغ نمای جلو سایپا اطلس ، جلو پنجره مارو یاد محصولات کیا و فورد میندازه و طراحی به روز تری داره ، طراحی کاپوت و خطوطی که روش هست باعث شده جلوی اطلس یه پفی پیدا کنه که نسبت به کوییک طراحی بهتری داشته باشه.
طراحی بغل سایپا اطلس تفاوتی نمیبینیم و یکم طراحی آینه عوض شده و همون کوییک رو میبینیم و هیچ تفاوتی نداره یکی از معایب بزرگ خودروسازی ما مخصوصا زمانی که دنا معرفی شد و همه گفتن این شبیه سمنده بخاطر طراحی بغل و در های قدیمی بود.
سایپا هنوز موفق نشده طراحی در هارو عوض کنه و خیلی کلاسیک و قدیمی هستن و با جلوی ماشین همخونی نداره.
نمای عقب رو دوست داشتم نسبت به کوییک طراحی قشنگ تری داره ولی خب پختگی آنچنان عجیب و غریبی نداره و در حد یک خودرو اقتصادی سایپا مورد قبول هستش.
مشخصات فنی سایپا اطلس
به مشخصات فنی سایپا اطلس که نگاه میکنیم همون مشخصات فنی کوییک و ساینا و هرچی که سایپا کلا تا الان تولید کرده رو میبینیم! موتور M15 و یه دریچه گاز برقی که باعث شده 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتون متر گشتاور تولید کنه که یه ذره میتونه از بقیه محصولات سایپا سریع تر باشه چون وزنش هم نسبت به کوییک کمتره.
گیربکس اطلس هم دو تا حالت داره یا گیربکس 5 حالته دستی که روی همه محصولات سایپا هست یا گیربکس cvt punch بلژیک که روی شاهین و کوییک اتومات قرار داره هستش.
حجم موتور | 1497 سی سی |
نوع موتور | تنفس طبیعی |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
تعداد سیلندر | 4 |
نوع سیلندر | خطی |
تعداد سوپاپ | 8 |
قدرت | 90 اسب بخار |
گشتاور | 137 نیوتون متر |
سیستم سوخت رسانی | تزریق غیر مستقیم چند نقطه ای |
نوع فرمان | هیدرولیکی |
تیپ های سایپا اطلس
سایپا اطلس قراره در 4 تیپ عرضه بشه
- تیپ 1 دندهای: اطلس S
- تیپ 1 اتوماتیک: اطلس L
- تیپ 2 دندهای: اطلس G
- تیپ 2 اتوماتیک: اطلس E
که در مدل فول اتومات و فول دنده یه سری آپشن ها مثل سانروف ، نمایشگر لمسی ، رادار نقطه کور ، سیستم کمک در حرکت سربالایی ، دوربین 360 درجه ، آینه تاشو برقی و تریم داخلی چرم و پارچه رو داریم.
توی اطلس تیپ فول آپشن اتومات فرمون کمکی برقی میشه و کروز کنترل و محدود کننده سرعت و استارت دکمه ای به ماشین اضافه میشه و صندلی راننده گرمکن دار میشه و پشتی به صورت برقی تنظیم میشه و شیشه های عقب دودی خواهد بود.
سرعت و مصرف سوخت سایپا اطلس
سایپا اطلس به ازای هر 100 کیلومتر 6.7 لیتر مصرف خواهد کرد و شتابش نسبت به کوییک بهبود داشته و اطلس میتونه در مدت 12.5 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر برسه.
تجهیزات و امکانات سایپا اطلس
امکانات زیر به صورت استاندارد در هر چهار تیپ خودرو سایپا اطلس قرار داره.
- کنترل کشش یا TCS
- کنترل پایداری یا ESC
- کمکی ترمز یا BAS
- ترمز ضدقفل یا ABS
- توزیع نیرو ترمز یا EBD
- کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
- چراغ ترمز اضطراری یا ESS
- چراغ مه شکن جلو و عقب
- چراغ بدرقه
- چراغ دی لایت + چراغ اتو لایت (سنسور نور)
- دو ایربگ
- تهویه مطبوع نیمه اتومات
- نشانگر تعویض دنده یا GSI
- نشانگر سرویس دوره ای یا EPS
- صندلی ایزوفیکس
- صندلی 4 حالته دستی سرنشین جلو
- سنسور عقب
- سنسور فشار باد تایر
- تنظیم دستی ارتفاع نور چراغ جلو
- فرمان دی کات
- باربند اسپرت
- نویگیشن آفلاین
- قابلیت اتصال موبایل به سیستم چندرسانه ای (میرور لینک)
- خروجی 12 ولت
جمع بندی
خب بخوایم یه جمع بندی بکنیم یه فیس لیفت خوب از کوییک میتونه باشه ولی این گروه خودروسازی سایپا قصد نداره پلتفرم قدیمی X200 رو کنار بذاره و ارائه تغییرات سعی داره حداکثر بهره وری رو از این پلتفرم داشته باشه. از این رو اطلس از لحاظ عملکرد نسبت به کوییک تفاوت خاصی نخواهد داشت و با همان ماهیت کوییک روانه بازار خواهد شد.
نظرات کاربران درباره سایپا اطلس
نظر شما درباره سایپا اطلس چیه؟ بین سایپا اطلس و کوییک کدوم رو انتخاب میکنید؟ به نظرتون ارزش خرید داره؟
سایپا اطلس بخریم یا نخریم؟