مزایا و معایب خرید فیدلیتی
راهنمای خرید و فروش خودرو

مزایا و معایب خرید فیدلیتی

3 سال پیش 1+

فیدلیتی خودروی شاسی بلند جدید بهمن موتور به تازگی سر و صدای زیادی در بازار خودروی ایران بپا کرده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی مشخصات فنی و مزایا و معایب فیدلیتی میپردازیم.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

بهمن موتور بعد از عرضه دیگنیتی کراس اوور چینی شرکت دانگ فنگ ، اقدام به واردات خودروی چینی دیگری به نام فیدلیتی کرده است که به زودی به بازار خودرو عرضه خواهد شد. در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب خرید فیدلیتی را با هم بررسی کرده و با ارزیابی مشخصات فنی فیدلیتی ، ارزش خرید آن را بسنجیم. آگهی های خرید و فروش فیدلیتی
خودروی فیدلیتی در واقع همان جتور X70 است که مانند دیگنیتی به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران، با نام و مشخصات متفاوتی به بازار خودروی ایران وارد شده است. (همانطور که به خاطر دارید در مقاله مزایا و معایب خرید دانگ فنگ دیگنیتی درباره این موضوع صحبت کرده بودیم.) در واقع جتور یکی از زیرمجموعه های سطح پایین کمپانی چری محسوب می‌شود که شاید در نظر گرفتن این موضوع علاقه و رقبت ما به خرید فیدلیتی را کاهش دهد. بد نیست که بدانید چری کمپانی خودروسازی چینی کار خود را در بازار ایران با کراس اوور X70 آغاز کرد و تا امروز محصولاتی مانند چری تیگو7 ، چری تیگو5 ، آریزو5 و... را به بازار ایران عرضه کرده است. انجمن بهمن موتور فیدلیتی


جتورX70 در بازار خودروی چین ، در نسخه ها و مدل های متفاوتی عرضه می‌شود. این کراس اوور چینی کار خود را در سال 2018 با عرضه دو نسخه پایه و مدل S آغاز کرد که در طراحی کابین و جلوپنجره و سپر جلو و نوع رینگ ها با هم تفاوت داشتند. جتور در سال 2019 فیس لیفتی جدید به بازار عرضه کرد و با فاصله ای کوتاه نیز مدل کوپه جتور X70 که ظاهری اسپرت‌تر داشت به بازار عرضه شد.
جالب است بدانید که این کمپانی خودروساز چینی در سال 2019 ، نسخه الکتریکی X70 را نیز بر پایه مدل S روانه بازار کرد و در سال 2020 نیز نسخه جدیدی که ارزان ترین نسخه جتور X70 محسوب می‌شود و نمونه به روز شده مدل 2018 این خودرو می‌باشد را با پسوند M به بازار خودرو عرضه کرد.

طراحی ظاهری فیدلیتی

برای مقایسه فیدلیتی با خودروهای بازار ایران، میتوان آن را با کیا سورنتو یا هیوندای سانتافه از نظر ابعاد ظاهری برابر دانست. فیلدیتی در دو نسخه 5 نفره و 7 نفره عرضه می‌شود که خریداران میتوانند بر اساس نیاز و سلیقه یکی از این دو مدل خودرو را انتخاب کنند.
یکی از نقاط قوت و مزایای خرید فیدلیتی طراحی ظاهری قابل قبول آن است. طراحان این خودرو با بهره‌گیری از خطوط شکسته روی بدنه آن ، که یکی از ویژگی های خودروهای شرقی محسوب می‌شود ظاهر جذابی به فیدلیتی بخشیده اند.
هرچند طراحی ظاهری خودرو امری سلیقه ای محسوب می‌شود ولی در مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی ، دو خودروی تازه وارد به بازار ایران که توسط بهمن موتور به بازار عرضه شده اند، می‌توان گفت که دیگنیتی طراحی ظاهری جوان پسندتری دارد ولی طراحی ظاهری فیدلیتی بیشتر برای خانواده‌ها مناسب است.

طراحی داخل کابین فیدلیتی

طراحی داخلی فیدلیتی با وجود قرار گرفتن تجهیزات و آپشن‌های بالا در مکانی مناسب در این خودرو بسیار زیبا محسوب می‌شود. استفاده از نشانگرهای دیجیتالی و صفحه نمایش لمسی، طراحی کابین فیدلیتی را بسیار مدرن و لوکس کرده است. همچنین روکش صندلی های چرم ، دوخت زیبای فرمان و پلاستیک با کیفیت استفاده شده داخل کابین با تریم براقی که به سبک آلومینیوم پلیش خورده است ، حتما نظر مثبت خریداران نسبت به فیدلیتی را جلب خواهد کرد.

مشخصات فنی فیدلیتی

در خودرو فیدلیتی از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ، با حجم موتور 1.5 لیتر توربوشارژ استفاده شده است که حداکثر قدرت آن 155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه است. از نظر حجم موتور میتوان فیدلیتی را شبیه به چری تیگو7 دانست، البته قدرت و گشتاور فیدلیتی نسبت به تیگو7 اندکی افزایش یافته است. در بررسی های فنی به عمل آمده از فیدلیتی نیز مشخص شده است که گشتاور این شاسی بلند چینی 230 نیوتن متر می‌باشد. فیدلیتی با جعبه دنده ای شش سرعته و دوبل کلاچ ، دارای حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب 0 تا 100 آن نیز 10 ثانیه می‌باشد. حجم باک این خودروی چینی نیز 55 لیتر است.
گیربکس دو کلاچه این شاسی بلند چینی در تست رانندگی با این خودرو عملکرد بسیار مطلوبی در مقایسه با خودروهای هم رده فیدلیتی داشت، البته باید دید بعد از 60 هزار کیلومتر رانندگی هم همچنان عملکرد آن خوب باقی خواهد ماند یا خیر.

تجهیزات و امکانات فیدلیتی

یکی از مزایای خرید فیدلیتی آپشن‌های بسیار بالای تعبیه شده در این خودرو است. شاید بتوان گفت که تمامی تجهیزات و امکاناتی که از یک خودرو در این رنج قیمتی توقع دارید در فیدلیتی قرار داده شده است و با وجود این آپشن ها ارزش خرید فیدلیتی واقعا بالاست. از جمله این امکانات و تجهیزات فیدلیتی می‌توان به استارت دکمه ای، سانروف پانوراما، اتوهلد، کروز کنترل، در صندوق برقی با سنسور حرکتی پا، صندلی‌های جلوی با گرمکن برقی، جلو آمپر دیجیتال، دوربین 360 درجه، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، 4 کیسه هوا، تهویه الکتریکی دستی، قابلیت تنظیم میزان نرمی فرمان، نور پردازی کابین، تریم داخلی چرم، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، کنترل حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری، رینگ آلومینیومی تراش خورده 20 اینچی، سنسور نور و باران، استاندارد آلایندگی یورو 5، رادار نقطه کور، رادار خطی، فناوری LED چراغ‌ها اشاره کرد.

تست ایمنی فیدلیتی

در هنگام تجربه رانندگی با فیدلیتی ، ترمزهای این خودرو امنیت لازم را به شما عرضه خواهند کرد و می‌توان گفت در مقایسه با رقبای این خودروی چینی ، ترمزهای فیدلیتی به مراتب از قدرت بالاتری بهره مند هستند.  فیدلیتی در بخش ایمنی به ترمز ضدقفل، کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی ترمز BA-EBD-EBA، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سراشیبی، کنترل پایداری الکتریکی، هشدار دهنده انحراف از خطوط، تشخیص نقاط کور، ترمز پارک برقی به همراه توقف خودکار، دوربین 360 درجه، ایربگ راننده، سرنشین و جانبی و سیستم تشخیص مانع مجهز است. از نظر کارشناسان تندایران، فیدلیتی با کسب 5 ستاره در تست تصادف و وجود سامانه های کمک رانندگی، خیال خریدارانش را از بخش ایمنی خودرو راحت کرده است.

قیمت فیدلیتی

یکی دیگر از مزایای خرید فیدلیتی قیمتگذاری منطقی برای آن، البته با توجه به بازار فعلی خودرو ایران است. بهمن موتور حدود قیمتی فیدلیتی را بین 650 تا 700 میلیون تومان در نظر گرفته است که با توجه به امکانات و تجهیزات این خودرو، و طراحی ظاهری و بحث ایمنی و باقی مواردی که بالاتر مطرح شد قیمتی بسیار رقابتی نسبت به سایر رقبای فیدلیتی خواهد بود. یکی از دلایل چنین قیمت گذاری مناسبی برای فیدلیتی، فرایند داخلی سازی و پروژه‌های خودکفایی برای این شاسی بلند چینی است. با توجه به اینکه بهمن موتور در بخش‌هایی مانند موتور، زیربندی، اجزای بدنه و سیستم الکتریکی و… پروژه‌های داخلی سازی را آغاز کرده است این موارد می‌تواند قیمت تمام شده این خودرو را کاهش داده و قیمت فیدلیتی را کاملا رقابتی به بازار عرضه کند.

قیمت فیدلیتی به دلار چقدر است؟

مدتی پیش یکی از کارشناسان خودرویی کشور در مصاحبه ای قیمت فیدلیتی را در بازار جهانی 11 هزار دلار اعلام کرده بود و گفته بود این خودرو حتی با ارز آزاد قیمتش 275 میلیون تومان است درحالیکه با قیمت 650 میلیون تومان فروخته میشود. همین امر باعث شد تا بهمن موتور در جوابیه ای درباره قیمت گذاری فیدلیتی شفاف سازی کند که خلاصه آن به شرح زیر است:

  • قیمت 11 هزار دلاری , قیمت جتور x70 با گیربکس دستی و در پایین ترین سطح آپشن ها است در حالیکه بهمن موتور جتور X70S را با گیربکس دوکلاچه و امکانات رفاهی متعددی عرضه می کند.
  • قیمت پایه فیدلیتی در چین 18000 دلار است که با احتساب هزینه های شماره گذاری خودرو , آپشن ها و بیمه تا 23000 دلار افزایش پیدا میکند.
  • جتور X70S در بازار عربستان بیشتر از 24 هزار دلار فروخته میشود در حالی که قیمت جتور X70 در این کشور 18 هزار دلار است.
  • علاوه بر قیمت, هزینه های جانبی تولید هم بر روی قیمت تمام شده خودرو موثر است مثلا هزینه هایی همچون : بسته‌بندی قطعات، حمل دریایی به بنادر، عوارض گمرکی، انبارداری، حمل به کارخانه و سایر هزینه‌های بانکی و مالی، توزیع و فروش، توسعه خدمات فروش و پس از فروش و غیره.
  • هزینه شماری گذاری , مالیات و بیمه برای فیدلیتی در حال حاضر بیش از 75 میلیون تومان است که پس از کسر از مبلغ دریافتی مشتری، به نهادهای مربوطه پرداخت می‌شود

رقبای فیدلیتی در بازار ایران

فیدلیتی شاسی بلند تازه وارد به بازار ایران است که در حال حاضر رقبایی چون KMC K۷، SWM G05، چری تیگو8 پرو و تیگو7 پرو را رو در روی خود دارد، اما نکته مثبت در رابطه با فیدلیتی که ارزش خرید آن را از رقبا بالاتر می‌برد قیمت این خودرو است که قرار است کمتر از جک S5، چری تیگو5 و تیگو7 به بازار عرضه شود. البته امیدواریم تیراژ بالای فیدلیتی دست دلالان و بازار سیاه را از این خودرو کوتاه کرده و قیمت فیدلیتی را به طرز غیر منطقی و نامعقول بالا نبرد. (هرچند چنین امری با توجه به وضعیت فعلی خودرو در ایران بعید به نظر می‌رسد.)

کلام آخر

همانطور که همیشه گفته ایم ، خودروی چینی اصلا با سلیقه ما برای خرید خودرو سازگار نیست. ولی متاسفانه در شرایط فعلی با ممنوعیت واردات خودرو به کشور و قیمتهای نجومی خودروهای خارجی در ایران، مجبوریم با مقایسه خودروهای موجود در بازار ، بهترین تصمیم را برای خرید خودرو گرفته و ارزش خرید خودروهای مختلف را با هم مقایسه کنیم. به همین دلیل ، در بین خودروهای حال حاضر بازار، به نظر ما فیدلیتی با توجه به امکانات و تجهیزات و البته قیمتگذاری مناسب، یکی از گزینه های خوب برای خرید خودرو، مخصوصا برای خانواده ها محسوب می‌شود.
حالا با توجه به موارد گفته شده درباره فیدلیتی ، آیا شما تمایلی به خرید این شاسی بلند تازه وارد به بازار ایران دارید؟ ارزش خرید فیدلیتی را در چه حدی میبینید؟ مزایا و معایب فیدلیتی از نظر شما چه مواردی می‌باشد؟ با به اشتراک گذاشتن نظراتتان به ما در بهبود کیفیت مقاله های سایت کمک کنید.

اگر این مقاله برایتان مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را هم مطالعه بفرمایید:

با 800 میلیون چه ماشینی بخریم؟

کم خرج ترین خودروها در بازار ایران کدامند؟

زمان و شرایط دومین مرحله از فروش فیدلیتی اعلام شد

6 دلیل برای اینکه چری تیگو7 نخرید

5 دلیل برای اینکه جک S3 نخرید

نظرات کاربران

حسین ولیانی (9 ماه پیش)

0 2

سلام ،فیدلیتیگیربکی قدیم دارم ،،گرم شدن ماشین در سربالایی همراه با ترافیک ،،،ناراحتم میکنه ،توقع داشتم شرکت بهمن ،برای این معضل ،تدبیری بیندیشند و فراخوان بده تا ازاعتبارش کاسته نشه نه اینکه پاسخشون به مشترکین این باشه که کاریش نمیشه کرد بفروشین گیربکس جدیدبخرید ،،تکلیف ماواقعا چیه ،

پاسخ
نظرات رقابت