مزایا و معایب خرید نیسان ماکسیما
راهنمای خرید و فروش خودرو

مزایا و معایب خرید نیسان ماکسیما

3 سال پیش 0

امروز با هم به بررسی مزایا و معایب خرید خودروی ژاپنی و محبوب بازار ایران میپردازیم، که علیرغم توقف تولید و طراحی ظاهری قدیمی، همچنان پرطرفدار است.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

قبل از بررسی مزایا و معایب خرید نیسان ماکسیما ، باید در نظر داشته باشیم که این خودرو طی سالهای 1381 تا 1391 توسط پارس خودرو، به بازار خودرو ایران وارد شد. این خودروی قدیمی در طی ده سال حضور شکوهمند خود در جاده های ایران با خودروهای مختلفی همچون هیوندای آزرا ، تویوتا کمری و لیفان 820 به رقابت پرداخت و با پیشرانه شش سیلندر خود ، یکی از محبوب ترین خودروهای مونتاژ داخل لقب گرفت.
نیسان ماکسیما، خودروی با کیفیت ژاپنی مورد بحث ما، به واسطه قدرت موتور بالای خود، همچنان یکی از سدان های پرطرفدار ایرانی هاست، که با وجود رقبای به روزتر در بازار حال حاضر خودرو ، همچنان علاقه‌مندان خاص خود را دارد. البته با واردات خودروهای کره ای به کشور، که امکانات رفاهی بیشتر و طراحی به روزتری داشتند، به مرور از موفقیت فروش ماکسیما کاسته شد و ارزش خرید ماکسیما به نسبت خودروهای هم رده اش کاهش یافت.
پس اگر قصد خرید نیسان ماکسیما را دارید و یا مایل هستید که بدانید چرا نیسان ماکسیما پرطرفدار است، مطالعه این مقاله را از دست ندهید تا با مزایا و معایب ماکسیما آشنا شوید.

صفحه مشخصات فنی نیسان ماکسیما

مشخصات فنی نیسان ماکسیما
 سال طراحی خودرو  2000
 کلاس خودرو  تشریفاتی | سدان فول سایز ژاپنی
 حجم موتور  2988 سی سی
 گیربکس  5 دنده دستی | 4 دنده اتوماتیک
 سیلندر  6
 طول  4930 میلی متر
 عرض  1780 میلی متر
 ارتفاع  1435 میلی متر
 حداکثر قدرت  227 
 حداکثر گشتاور  288
 سوپاپ   24
 شتاب  9.6 | 8.4 ثانیه
 حداکثر سرعت  230 | 212 کیلومتر بر ساعت
 وزن  1430 | 1410 کیلوگرم
 مصرف سوخت ترکیبی  10.7 | 11.5 لیتر
 حجم باک   70 لیتر
سیستم ترمز و پایداری  جلو دیسکی خنک شونده
عقب دیسک | EBD - BAS - ABS
 کیسه هوا  راننده و سرنشین مجموعا دو عدد
 استاندار محیط زیست  یورو 3
 صندلی  برقی
 تهویه مطبوع  کنترل اتوماتیک
 شیشه ها و آینه ها  برقی _ گرمکن
سانروف  ندارد

پیشرانه و شتاب نیسان ماکسیما

یکی از مزایای خرید نیسان ماکسیما، موتور شش سیلندر سه لیتری این خودروی ژاپنی است که به تنفس طبیعی مجهز است و توان تولید 227 اسب بخار قدرت و 288 نیوتن متر گشتاور را دارد، که با توجه به وزن 1400 کیلوگرمی نیسان ماکسیما ، شتاب فوق العاده بالایی را به ما نوید می‌دهد. یکی از نکات مثبت ماکسیما که اکثر عاشقان این خودروی ژاپنی روی آن مانور میدهند نیز، همین قدرت موتور و شتاب بالاست. طبق برآوردهای خریداران ماکسیما ، در نسخه دنده ای شتاب صفر تا صد این خودرو 8.5 ثانیه و در نسخه اتومات ماکسیما حدود 9.5 ثانیه برآورد می‌شود.
البته موضوعی که علاقه‌مندان به ماکسیما به سادگی از آن عبور می‌کنند مصرف سوخت بالای این غول ژاپنی است! شاید در ابتدای ورود نیسان ماکسیما به کشور مصرف سوخت آن چندان بالا به نظر نمی‌رسید، زیرا در آن زمان بحث سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت سوخت مطرح نبود، ولی امروز مصرف سوخت بالای ماکسیما اولین ایراد چشمگیری است که باعث می‌شود رقبای ماکسیما به سادگی این خودرو را کنار بزنند. مصرف سوخت ترکیبی ماکسیما در نسخه دنده ای 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر و مصرف سوخت آن در نسخه اتوماتیک 11 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است. البته در دنیای واقعی مصرف سوخت این خودرو بسیار فراتر از ارقام اعلام شده می‌باشد.

طراحی ظاهری نیسان ماکسیما

بگذارید اول به نکات مثبت طراحی داخل کابین ماکسیما اشاره ای داشته باشیم. یعنی آن بخش از خودرو که با وجود فاصله بین دو محور 2750 میلی‌متری، کابین راحت و جاداری را برای سرنشینان خودرو فراهم می‌کند و جزو مزایای خرید ماکسیما محسوب میشود.


البته همه چیز در فضای بزرگ و جادار کابین ماکسیما خلاصه نمی‌شود! به دلیل عدم به روزرسانی این خودرو، طراحی ظاهری آن چه در نمای بیرونی و چه در نمای داخلی از مد افتاده و قدیمی محسوب می‌شود و یکی از معایب ماکسیما نیز همین ظاهر کسل کننده اش می‌باشد.
در مقام مقایسه ماکسیما با رقبایش میتوان گفت که تویوتا کمری در طی همین سالها، در چندین نسل مختلف به بازار ایران وارد شد و توانست از ضعف این سدان ژاپنی استفاده کرده و مشتریان ماکسیما را به سمت خود بکشد.

فرمان پذیری و هندلینگ نیسان ماکسیما

یکی دیگر از معایب نیسان ماکسیما به دلیل توزیع نامناسب وزن خودرو در آن ایجاد شده است. هندلینگ ضعیف و فرمان پذیری ماکسیما، که به دلیل سادگی سیستم تعلیق و عدم بهره مندی از سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش به وجود آمده است، برای بیشتر خریداران این خودرو آزاردهنده بوده و باعث شده تا در سرعت های بالا پیچیدن با خودرو عملی دلهره آور قلمداد شود! البته ماکسیما در سرعت های مجاز و شرایط معمولی خودروی ناپایداری نیست.

امکانات رفاهی و آپشن‌های نیسان ماکسیما

با ورود خودروهای چینی و کره ای به بازار ایران، سلیقه خریداران خودرو به سمت ماشین های پر آپشن و با امکانات رفاهی بالا سوق پیدا کرده است و اکثر ایرانی ها ترجیح می‌دهند تا با همین قیمت، به جای ماکسیمای پرقدرت ژاپنی، سدان چینی پرآپشن تری خریداری کنند.
حقیقت این است که نیسان ماکسیما در زمینه امکانات رفاهی و آپشن، خودروی فقیری محسوب می‌شود که البته بخش زیادی از این سادگی به قدیمی بودن این خودرو برمیگردد، ولی فارغ از دلیل این ضعف، کمبود امکانات رفاهی یکی از معایب نیسان ماکسیما محسوب می‌شود.

خدمات فنی و قطعات یدکی نیسان ماکسیما

در نظر داشته باشید که تولید نیسان ماکسیما از سال 1391 متوقف شده است و همین امر دلیلی برای مشکل کمبود خدمات و گرانی قطعات یدکی ماکسیما خواهد بود. یکی دیگر از معایب نیسان ماکسیما که مشتریان زیادی را از خرید آن منصرف میکند همین کمبود و گرانی قطعات این خودروی ژاپنی است که در کنار کمبود تعمیرکار ماهر ماکسیما ، موجب شده است تا روز به روز بر تعداد ماکسیماهای با مشکلات فنی افزوده شود و همین امر موجب آزار مالکان نیسان ماکسیما خواهد شد.

جمعبندی و کلام آخر

با همه این تفاسیر نمیتوان منکر این موضوع شد که نیسان ماکسیما یکی از خودروهای ژاپنی باکیفیت و سدان پرشتاب و جادار بازار خودرو ایران محسوب می‌شود. ولی به دلیل توقف تولید، کمبود قطعات یدکی، امکانات رفاهی اندک در مقایسه با رقبای هم رده و مصرف سوخت بالای این خودروی ژاپنی، اکثر خریداران خودرو ترجیح می‌دهند تا به جای دردسر ماکسیما ، سدان های صفر کیلومتر و پر آپشن چینی را انتخاب کنند. البته ما در تندایران منکر این قضیه نمی‌شویم که هنوز هم هستند کسانی که نیسان ماکسیما و خودروهای ژاپنی با کیفیت را به خودروهای بی‌کیفیت و معمولی چینی و کره ای ترجیح میدهند.

شما جزو کدام دسته از افراد هستید؟ آیا با وجود مزایا و معایب نیسان ماکسیما که در این مقاله توسط کارشناسان خودرو تندایران مطرح شد، مایل به خرید ماکسیما هستید یا ترجیح میدهید شانس خود را با سدان های صفر کیلومتر چینی یا خودروهای به روزتر کره ای امتحان کنید؟

اگر تجربه رانندگی با نیسان ماکسیما را دارید یا در حال حاضر جزو مالکان نیسان ماکسیما محسوب می‌شوید تجربه خود را از رانندگی با این سدان ژاپنی برای ما بنویسید. به نظر شما ارزش خرید این خودرو در بازار فعلی خودرو ایران چقدر است؟

همچنین اگر این مقاله برایتان مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را هم مطالعه بفرمایید:

اقتصادی ترین خودروهای بازار ایران

با 700 میلیون چه ماشینی بخریم؟

قبل از خرید و فروش خودرو این مقاله را بخوانید

با 800 میلیون چه ماشینی بخریم؟

مزایا و معایب خرید جک S5 فیس لیفت

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت