اقتصادی ترین خودروهای بازار ایران
راهنمای خرید و فروش خودرو

اقتصادی ترین خودروهای بازار ایران

3 سال پیش 3+

خودروهای اقتصادی در اقصی نقاط دنیا طرفداران خاص خود را دارند. ماشین های کم مصرف و دوست دار محیط زیست، که هم در هنگام خرید و هم از نظر هزینه تعمیرات و نگهداری خودرو مقرون به صرفه و اقتصادی باشند.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

خودروهای اقتصادی بازار ایران تعریف متفاوتی، با تعریف جهانی خودروی اقتصادی ارائه میدهند! آسیب کمتر به محیط زیست در ایران چندان مورد بحث نیست ، و خودرویی که با قیمت تمام شده کمتری به دست خریداران برسد ارزش خرید بالاتری داشته و خودروی اقتصادی محسوب میشود. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در همه جای دنیا ، خودروهای اقتصادی تمام مدلهای خودروها را شامل می شوند و از شاسی بلند ، کراس اور ، سدان و... را در برمیگیرند. تقریبا همه ی برندهای مطرح خودروسازی جهان هم ، خودروهای اقتصادی ساخته اند و با توجه به تمایل روز افزون مردم دنیا به خرید خودروهای اقتصادی ، کمپانی های بزرگ خودروسازی ، همواره در رقابت اند تا بهترین و با کیفیت ترین خودروی اقتصادی خود را به خریداران عرضه کنند.
در ایران اما خودروسازان داخلی در پاسخ به نیازهای مشتریان چندان موفق نبوده اند و متاسفانه کیفیت خودروهای ایرانی روز به روز در حال کاهش است. از طرفی افزایش شدید قیمت خودرو ، مخصوصا افزایش قیمت خودروهای خارجی ، باعث شده است که اکثر مردم توانایی خرید خودروهای باکیفیت خارجی را نداشته باشند و به دنبال خرید اقتصادی ترین خودروی داخلی باشند.
شاید آزادسازی واردات خودروهای خارجی بتواند به رقابتی تر شدن بازار خودرو در ایران کمک کند و باعث افزایش کیفیت خودروهای داخلی نیز بشود ولی آنطور که مشخص است با توجه به روند فعلی تصمیم گیری در صنعت خودرو ، چنین چشم اندازی دور از انتظار همگان به نظر میرسد.
به همین دلیل کارشناسان تندایران در این مقاله قصد دارند اقتصادی ترین خودروهای حال حاضر بازار ایران را معرفی کنند تا در خرید خودرویی که در عین ارزان بودن ، مصرف سوخت کمی داشته باشد ، هزینه تعمیرات و نگهداری پایینی داشته باشد ، استهلاک خودرو کم باشد و قیمت قطعات و لوازم جانبی مناسبی نیز داشته باشد ، به شما کمک کنند. هرچند در شرایط پر التهاب بازار خودروی ایران ، صحبت از خودروی ارزان خنده دار به نظر میرسد ولی ما سعی داریم در ادامه خودروهایی با ارزش خرید بالا را به شما معرفی کنیم.

پراید

پراید نیازی به معرفی ندارد. پرفروش ترین خودروی تاریخ ایران ، یکی از اقتصادی ترین خودروهای بازار ایران هم به حساب می آید. البته مدت زیادی است که خط تولید پراید متوقف شده است ، اما این خودرو به لطف افزایش شدید قیمت خودرو در سالهای گذشته و ناتوانی مردم در خرید خودروهایی با امکانات بهتر ، همچنان طرفداران زیادی دارد و مدل های صفر و کم کارکرد پراید به خوبی در بازار خودرو خرید و فروش می شوند. مصرف سوخت پراید ، استهلاک پایین پراید و همچنین قیمت مقرون به صرفه این خودرو ، به نسبت سایر خودروهای بازار ایران ، از دلایل محبوبیت پراید در ایران است. در حال حاضر شما میتوانید مدل های 111 ، 131 ، 132 , 141  و 151 را در بازار خریداری کنید.

تیبا

جانشین پراید یعنی تیبا دومین خودروی اقتصادی در بازار ایران است. سایپا تیبا را در دو مدل تیبا صندوق دار و تیبا هاچ بک به بازار معرفی کرد و اظهار داشت که این خودرو جانشین پراید خواهد شد. قیمت مناسب و مشخصات فنی تیبا، باعث استقبال نسبتا خوب مردم از این خودرو شد و تیبا به خوبی توانست نظر کسانی را که به دنبال خودرویی ارزان قیمت بودند به خود جلب کند. همچنین سایپا با قرار دادن دو ایربگ در این خودرو برای راننده و سرنشین جلو ، به انتقادات گسترده ای که به بخش ایمنی پراید وارد شده بود پاسخ داد! هرچند درکمال تاسف باید اظهار داشت که همچنان هیچ یک از امکانات رفاهی استاندارد در این محصول جدید سایپا دیده نمیشود! سایپا مصرف سوخت تیبا را هم 6.9 لیتر اعلام کرده است که رقم مناسبی برای این سدان کوچک به حساب می آید. در مجموع هرچند کمبود امکانات رفاهی ، فضای کم کابین ، عایق بندی ضعیف و بازار نه چندان خوب خرید و فروش تیبا ، توی ذوق هر خریداری خواهد زد اما با وجود مصرف سوخت کم ، پایین بودن هزینه نگهداری و استهلاک پایین و قیمت مناسب ، تیبا را باید به عنوان یک خودروی اقتصادی در بازار ایران برشمرد.

تندر 90

تندر 90 از نظر کارشناسان تندایران اقتصادی ترین خودروی ایرانی به حساب می آید. تندر 90 در حال حاضر در دو خودروسازی پارس خودرو و ایران خودرو تولید می شود که خوب است بدانید که هر دو نسخه تندر 90 ، از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با هم ندارد.
هرچند در بخش طراحی ظاهری و کابین خودرو هیچ خلاقیتی وجود ندارد و تندر 90 از نظر ظاهری چنگی به دل نمیزند ولی در بخش فنی ، پیشرانه 1.6 لیتری این خودرو ، 105 اسب بخار قدرت دارد و با مصرف سوخت ترکیبی 7.9 لیتری ، میتوان گفت تندر 90 خودرویی کم مصرف به حساب می آید. قیمت قطعات این خودرو هم به نسبت سایر خودروهای موجود در بازار پایین بوده و با وجود هزینه سرویس های دوره ای پایین در این خودرو میتوان تندر 90 را خودرویی اقتصادی و با ارزش خرید بالا قلمداد کرد. البته در هنگام خرید تندر 90 باید در نظر داشته باشید که این خودرو فرمان پذیری خوبی ندارد ، از نظر ظاهری چنگی به دل نمیزند و کمبود امکانات رفاهی تندر 90 هم شاید توی ذوقتان بزند.

ساینا

ساینا را میتوان به عنوان پیشرفتی در بین سایر تولیدات خودروسازی سایپا قلمداد کرد. این خودرو به نسبت باقی محصولات سایپا ، هم از نظر طراحی ظاهری و هم از نظر امکانات در سطح بالاتری قرار دارد و بعلاوه میتوان گفت که ساینا یکی دیگر از اقتصادی ترین خودروهای بازار ایران است.
پیشرانه 1.5 لیتری و قدرت 87 اسب بخار در این سدان کوچک سایپا ، با مصرف سوخت 7 لیتر در هر صد کیلومتر ساینا را به خودرویی اقتصادی در بازار ایران تبدیل کرده است. ساینا در دو تیپ دنده ای و اتومات تولید شده است که در فول آپشن ترین مدل این خودرو امکاناتی نظیر دوربین پارک، فرمان هیدرولیک، نویگیشن، مانیتور ۷ اینچی لمسی، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید و سیستم تهویه نیمه اتوماتیک به خریداران ساینا عرضه شده است. هرچند به نظر کارشناسان تندایران ساینا از ارزش خرید بالایی برخوردار است و یکی از انواع اقتصادی ترین ماشین در ایران برشمرده میشود ولی لازم است در هنگام خرید ساینا به این نکات هم توجه کنید که این خودرو کیفیت ساخت پایینی دارد و بازار خرید و فروش ضعیف ساینا هم یکی از معایب دیگر این خودرو به شمار میرود.

کوییک

کوییک هاچ بک دیگری است که خودروسازی سایپا برای رقابت با پژو 206 به بازار عرضه کرد! البته همانطور که انتظار میرفت این خودرو رقیب پژو 206 نشد ، ولی در بازار خودروهای اقتصادی ایران ، یک خودروی کم هزینه و خوب به شمار میرود. کوییک با شتاب 13 ثانیه خودروی تند و تیزی نیست و پیشرانه 1.5 لیتری و قدرت 87 اسب بخار به همراه گشتاور 128 نیوتن متر در آن هم چندان چشمگیر قلمداد نمیشود ، ولی مصرف سوخت پایینی دارد و طبق اعلام سایپا در هر صد کیلومتر 7 لیتر بنزین میسوزاند. از امکانات رفاهی کوییک میتوان به سنسور عقب، مانیتور لمسی، دوربین عقب، نویگیشن، استارت دکمه‌ای، فرمان اسپرت مجهز به دکمه‌های کنترلی، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر، چراغ‌های مه شکن عقب و جلو و آینه جانبی با تنظیم برقی اشاره کرد که ارزش خرید این خودرو را برای خریداران آن بالا میبرد و یکی از خودروهای اقتصادی در بازار ایران محسوب میشود. البته در هنگام خرید کوییک باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این خودرو سیستم تعلیق ضعیفی دارد و سطح ایمنی خودرو هم چندان جالب نیست.

خودروهای اقتصادی خارجی در ایران

خودروهای اقتصادی خارجی در بازار ایران ، به دلیل بالا بودن غیر منطقی قیمت خودروهای کره ای و ژاپنی در کشور ، تنها شامل چند خودروی چینی میشوند که در ادامه به معرفی و بررسی دو مدل از آنها خواهیم پرداخت. برای ما هم تاسف آور است که هیچ یک از خودروهای پرفروش اقتصادی در دنیا ، در لیست اقتصادی های ارزان قیمت کشور ما قرار نمیگیرند.

برلیانس H330

برلیانس یکی از انواع خودروهای چینی موجود در بازار ایران است که سایپا آن را در دو تیپ سدان و هاچ بک تولید و مونتاژ میکند. برلیانس H330 با طراحی ظاهری نسبتا قابل قبول خود ، یکی از خودروهای چینی اقتصادی در بازار خودرو ایران است.
این خودرو با پیشرانه ای 1.5 لیتری با قدرت 103 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن بر متر ، میانگین مصرف سوخت 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر دارد که کاملا قابل قبول بوده و خودرویی اقتصادی محسوب میشود. در مورد برلیانس میتوان گفت که با وجود اینکه از نظر قیمت ، با بسیاری از سدان های داخلی هم قیمت است اما نسبت به خودروهای ایرانی ، هم طراحی ظاهری بهتری دارد و هم امکانات رفاهی بیشتری به خریداران عرضه میکند. از جمله امکانات برلیانس H330 میتوان به امکاناتی نظیر سنسور عقب، مانیتور 7 اینچی لمسی، نویگیشن، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، 2 کیسه هوا، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و سانروف اشاره کرد. از دیگر مزایای خودروهای چینی در ایران هم گارانتی خوب این خودروها میباشد. ولی در هنگام خرید برلیانس باید به این نکته هم توجه داشته باشید که نسخه دنده ای برلیانس از امکانات رفاهی کمتری برخوردار است و همچنین شتاب 14 ثانیه ای برلیانس ، شاید برای شما هم کسل کننده و ناامید کننده به نظر برسد.

ام وی ام X22

در فهرست اقتصادی ترین خودروهای بازار ایران ، آخرین پیشنهاد ما هم به خودرویی چینی اختصاص می یابد! حال که با وجود گرانی خودرو ، دست اکثر مردم از خرید شاسی بلندهای مطرح دنیا ، و خودروهای کمپانی های معروف مثل تویوتا و هیوندای و کیا کوتاه شده است، با وجود علاقه مردم به خودروهای شاسی بلند ، واردات خودروهای چینی توانسته است تا حدودی به این نیاز مردم پاسخ بدهد. هرچند بالا رفتن قیمت خودرو ، بر روی خودروهای چینی هم تاثیر گذاشته است اما با این وجود همچنان میتوان با پرداخت هزینه ای بسیار کمتر لذت سواری با شاسی بلندها را هم تجربه کرد. ام وی ام X22 یکی از شاسی بلندهای چینی است که همچنان در بازار ایران ارزش خرید دارد. این خودرو طراحی ظاهری خوبی دارد و با پیشرانه 1.5 لیتری ، 105 اسب بخار قدرت و گشتاور 135 نیوتن بر متری دارد. میانگین مصرف سوخت ام وی ام ایکس 22 ، 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر است که یکی از دلایل مهم برای قرار گرفتن این خودرو در لیست خودروهای اقتصادی بازار ایران است. از امکانات رفاهی و آپشن های MVM X22 میتوان به کروز کنترل، سنسورهای مختلف، مانیتور ۸ اینچی لمسی، سیستم تهویه اتوماتیک، ۲ کیسه هوا، سانروف و... اشاره کرد که در کنار قیمت مناسب این خودرو ، آن را به یک شاسی بلند اقتصادی برای علاقه مندان به این کلاس خودرو تبدیل کرده است. البته در هنگام خرید X22 باید به سیستم فنربندی خشک و فضای محدود کابین هم به عنوان نقاط ضعف این شاسی بلند چینی توجه کرد.

نظر شما درباره خودروهای اقتصادی موجود در بازار ایران چیست؟ آیا خودروهای دیگری نیز در بازار خودروی ایران وجود دارند که شرایط لازم برای قرار گرفتن در فهرست خودروهای اقتصادی ایران را داشته باشند؟

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است ، خواندن این مقاله ها را هم به شما پیشنهاد میکنیم:

دریافت هزینه ناکارآمدی دولت از جیب خریداران خودرو

چرا کوییک بخریم؟ تجربه رانندگی با کوییک

چرا دنا بخریم ؟ تجربه رانندگی با دنا

با 400 میلیون چه ماشینی بخریم؟

پایان / تندایران

لینک کوتاه خبر

نظرات کاربران

علی (1 سال پیش)

1 3

یهترین خودروی تولید داخل با امکانات و رانندگی خوب وراحت سورن پلاس جدید هست. والسلام

پاسخ
آرش تيمورلنگی (2 سال پیش)

1 3

پرایدبهتر اینهاست همشون رو ندوم بین پراید ۱۳۲ کوئیک. تیبا و تیبا ۲، ساینا

پاسخ
رضا (2 سال پیش)

2 3

بهترین و اقتصادی تریم خودروی ایرانی رانا پلاس است که هم کروز کنترل دارد و هم امکانات دارد واز همه مهمتر موتور آن تیو فایو است و صندلی های آن ۲۰۷است این خودرو مانند ۲۰۷است

پاسخ
نظرات رقابت