چرا دنا بخریم ؟ تجربه رانندگی با دنا
راهنمای خرید و فروش خودرو

چرا دنا بخریم ؟ تجربه رانندگی با دنا

3 سال پیش 0

دنا خودروی ایرانی پر آپشن ، با هندلینگ و سواری خوب و ایمنی بالا طبق استانداردهای ایران است. در این مقاله بیشتر با مزیت های دنا آشنا خواهیم شد.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

دنا بخریم یا نه؟ این سوالی است که ذهن اکثر کسانی را که قصد خرید خودروی با کیفیت ولی با قیمت ارزان به نسبت خودروهای خارجی را دارند، به خود مشغول کرده است. در این مقاله قصد داریم از زاویه ای به مشخصات فنی و ظاهری دنا نگاه کنیم که شاید تا امروز به آن توجه نکرده باشید. در ادامه ویژگی های مثبت دنا را با هم بررسی خواهیم کرد و چند دلیل قانع کننده برای خریدن دنا به شما خواهیم داد.
البته به زودی تجربیات خود از سواری دنا را از زاویه ای دیگر نیز با شما در میان خواهیم گذاشت تا با چشم بازتری تصمیم بگیرید.
پس تنها به خواندن ویژگی های مثبت دنا بسنده نکنید و قبل از خرید دنا منتظر مقاله بعدی ما که بر اساس تجربه رانندگی با دنا خواهد بود، باشید.

ایران خودرو دنا را به عنوان جایگزینی برای سمند به بازار خودرو ایران معرفی کرد. اما این خودروی مثلا جدید هم، بر روی همان پلت فرم سمند سوار شده است و باز با موتور 1.7 لیتری EF7 با 115 اسب بخار نیرو و 157 نیوتن متر گشتاور، با گیربکس 5 دنده دستی روانه ی بازار شده است!
دنا از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره مند است و ایران خودرو، مصرف سوخت ترکیبی دنا را 7.74 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است که البته بیشتر شبیه شوخیست و مصرف سوخت آن بالاتر از این حرفهاست. بد نیست این موضوع را هم بدانید که دنا ابعادی دقیقا برابر با سمند دارد و فقط طول آن کمی بیشتر از سمند است! با ذکر این مقدمه در مورد برخی از ویژگی های دنا ، به دلایلی میرسیم که در بازار فعلی خودروی ایران، دنا بخریم.
فقط قبل از آن لازم است بگوییم: بررسی مشخصات فنی دنا معمولی که قبلا در تندایران با شما به اشتراک گذاشته ایم هم حتما برایتان مفید خواهد بود.

پنج دلیل برای اینکه دنا بخریم

طراحی ظاهری دنا

همانطور که قبلا به این موضوع پرداخته ایم و انواع خودرو را از نظر ظاهری بررسی کردیم، باز هم باید بگوییم که هرچند ظاهر خودرو امری کاملا سلیقه ایست اما در اینجا باید به مقایسه دنا با نسل قبلی این خودرو یعنی سمند بپردازیم. که در این مقایسه بین سمند و دنا باید اذعان کرد که دنا پیشرفت خوبی داشته و ظاهر آن کاملا قابل قبول است. چراغ های جلویی بزرگ دنا با طراحی خاص، جلو پنجره ای زیبا که با سایر بخش های دنا مثل سپر و بخش میانی هماهنگی خوبی دارد، کاپوت عضلانی و همه و همه ظاهر دنا را خشن و تهاجمی کرده است. البته وقتی از بغل به دنا نگاه میکنیم قضیه کمی متفاوت است! ظاهر خودرو از کناره ها بیشتر شبیه به سورن است و وقتی به بخش عقب خودرو میرسیم اوضاع بدتر هم میشود! طراحی قسمت عقب دنا اصلا در حد و اندازه های طراحی جلوی خودرو نبوده و برای اغلب خریداران بحث برانگیز بوده است. در قسمت عقب خودرو دنا دیگر خبری از آن طراحی خشن و تهاجمی نیست و طراحی ساده و معصومانه ایران خودرو ، هیچ هماهنگی با بخش جلو ندارد. چه بسا اگر طراحان ایرانی کمی بیشتر به کناره ها و عقب دنا اهمیت میدادند، دنا به خودرویی کامل و بی نقص از نظر ظاهری تبدیل میشد.

تجهیزات و امکانات دنا

در این بخش باید اقرار کرد که آپشن های دنا در میان خودروهای ایرانی بی رقیب بوده و شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی در مقام مقایسه دنا با خودروهای چینی هم رده اش هم، امکانات و تجهیزات دنا بیشتر است، که این نکته بسیار خوبی برای دنا محسوب میشود. تجهیزاتی مانند غربلیک فرمان مجهز به کنترلرهای سیستم صوتی، کروز کنترل و بلوتوث ، سنسور دنده عقب ، نویگیشن ، سیستم عیب یاب مالتی پلکس ، تهویه اتومات با دریچه مخصوص سرنشینان عقب ، صفحه نمایش لمسی بزرگ ، چراغ های جلو و عقب LED ، مه شکن جلو و عقب ، آینه های جانبی برقی مجهز به راهنما و تاشو و اتومات ، صندلی برقی راننده و سرنشین ، ستون فرمان تلسکوپی ، سیستم پاسخگویی به تلفن همراه ، رهیاب ، سامانه کمک پارک عقب ، دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق و بسیاری موارد دیگر از تجهیزاتی است که خودروسازان ایرانی برای سواری دنا در نظر گرفته اند.

هندلینگ و فرمان پذیری دنا

اگر شما هم تجربه رانندگی با دنا را داشته باشید حتما به این نکته پی برده اید که دنا از هندلینگ و فرمان پذیری خوبی برخوردار است و اینطور که معلوم است مهندسان ایران خودرو توجه ویژه ای را به این بخش مبذول داشته اند. همانطور که میدانید هندلینگ به مجموعه رفتارهای حرکتی خودرو در مسیر و سر پیچ ها گفته میشود و دنا در این بخش نمره قابل قبولی دریافت میکند زیرا هنگام رانندگی با دنا استرس عدم کنترل خودرو در سر پیچ ها برای راننده وجود ندارد. کار مهندسان ایرانی در این بخش واقعا ستودنیست. نباید فراموش کنیم که این سطح از کیفیت فنی برای وضعیت آشفته تولیدات داخلی بسیار عالی محسوب میشود و تولید خودرویی که حتی میتواند با برلیانس H330 و جک J5 رقابت کند جای تعریف و تمجید و قدردانی دارد.

طراحی داخلی کابین دنا

کابین دنا کپی برداری خوبی از نسل YF سوناتا است! و ایران خودرو در این بخش تقلب کرده ، اما با این وجود باید بپذیریم که انصافا در این تقلب خوب عمل کرده و همین امر موجب شده تا در بین خودروهای ایرانی بهترین کابین متعلق به دنا باشد، که به نسبت خودروی سمند، نسل قبلی دنا ، پیشرفت چشمگیری داشته است. از مهم ترین ویژگی های طراحی داخلی دنا صفحه نمایش لمسی بزرگ آن است که ظاهر زیبایی به کابین بخشیده است. فرمان خودرو مدرن و به روز طراحی شده ، و تریم طرح چوب تقلبی و فیک دنا هم ظاهر لوکسی به فضای داخل کابین خودرو بخشیده است.

ایمنی قابل قبول دنا طبق استاندارهای ایران

دنا در بخش ایمنی هم بسیار خوب عمل کرده و نه تنها از خودروهای ایرانی یک سر و گردن بالاتر است، بلکه از خودروهای چینی مثل برلیانس H330 نیز ایمنی بالاتری داشته و از نظر ایمنی میتواند با جک J5 نیز رقابت کند. مهم ترین بخش در بحث ایمنی دنا، ترمزهای آن است که جلو و عقب دیسکی است و به دو سیستم ABS و EBD مجهز است. در بخش ایمنی و امنیت دنا میتوانیم به سیستم قطع سوخت در مواقع اضطراری و سیستم هشداردهنده ورود غیر مجاز، قفل مرکزی با ریموت کنترل ، ایموبلایزر و چندین مورد دیگر اشاره کرد.

سخن پایانی

دنا به عنوان یک خودروی ایرانی کیفیت قابل قبولی داشته و در مقایسه با تولیدات دیگر داخلی ، ارزش خرید بالایی دارد ولی در عین حال نمیتوان از نقاط ضعف دنا نیز هنگام خرید آن چشم پوشی کرد. بنابرین طی روزهای آینده در مطلبی دیگر معایب دنا را نیز با هم بررسی خواهیم کرد.
 نظر شما در مورد سواری دنا چیست؟ آیا خرید این خودرو را به اطرافیان خود پیشنهاد خواهید کرد؟ 

پایان / tondiran

لینک کوتاه خبر

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت