عبدل آباد یا چیتگر؟ قبل از خرید و فروش خودرو این مقاله را بخوانید
راهنمای خرید و فروش خودرو

عبدل آباد یا چیتگر؟ قبل از خرید و فروش خودرو این مقاله را بخوانید

3 سال پیش 14+

کم نیستند کسانی که تمام پس انداز خود را به خرید خودرو اختصاص می دهند و به همین دلیل تلاش می کنند تا یک خودروی قابل قبول داشته باشند. بسیاری از افراد مایل اند خودروی خود را به بالاترین قیمت به فروش برسانند و خودرویی جدید را به کمترین قیمت بازار خریداری کنند. ولی چگونه در دام دلالان خودرو گرفتار نشویم؟

ویرایش و تکمیل اطلاعات

در شهر تهران مراکزی مانند شهر ماشین چیتگر ، عبدل آباد ، پردیس و... فعالان عرصه ی خرید و فروش خودرو را گرد هم آورده است.
شاید شما هم جزو آن دسته از کسانی باشید که مایلند خودروی خود را به گرانترین قیمت ممکن بفروشند و در مقابل خودروی با کیفیت و جدیدشان را با ارزان ترین قیمت از بازار خودرو خریداری کنند! ولی برای رسیدن به این هدف باید اطلاعات خود را از بازار خودرو و مشخصات فنی خودروی مد نظرتان بالا ببرید تا در دام سودجویان و دلالان خودرو گرفتار نشوید.
پس اگر برنامه ی خرید و فروش خودروی خود را در سر دارید این گزارش برای شما تهیه شده است تا با حال و هوای مراکز خرید و فروش خودرو در تهران آشنا شوید و به سادگی سرتان کلاه نرود. همچنین بهتون پیشنهاد میکنم قبل از خرید یا فروش خودرو یه سر به خرید و فروش و قیمت خودرو سایت بچرخ بزنین.

بازار مکاره خودرو و کارشناسان فاقد تخصص فنی:

عبدل آباد یا چیتگر اولین مراکز شهر تهران هستند که به ذهن هر فردی که قصد خرید و فروش خودروی خود را دارد خطور میکنند.
وقتی در اتوبان تهران-کرج به سمت خروجی چیتگر حرکت میکنید چند مرد در گروه های سه و چهار نفره مانند شکارچی های قهار در کمین خریداران و فروشندگان خودرو منتظر ایستاده اند!
تا چشم کار میکند خودروهایی رنگ و وارنگ در طرح ها و مدل های مختلف کنار هم چیده شده اند. مردی با قدم های بلند به سمت خریدار ماشین می رود و میگوید: " خانم برای خودتون ماشین میخواید؟ یه 206 دارم که کاملا برازنده شماست. شما بشین پشتش، یه دوری باهاش بزن، شک ندارم عاشقش میشی."
سر و صدا و دود ماشین ها از یک طرف و همهمه و هیاهوی دلالان از طرف دیگر فضا را کاملا مشوش کرده است. با هر قدم یک دلال جدید خودروی تازه ای را که به گفته ی خودش کاملا برازنده ی شماست با کمترین قیمت بهتان پیشنهاد می دهد!
چند نفر هم به عنوان کارشناس فنی خودرو در محل حضور دارند تا کاملا برای خرید خودرو متقاعدتان کنند! انگار آن ماشین برای شما ساخته شده تا با بهترین وضعیت فنی و کمترین قیمت ممکن در آن لحظه به شما فروخته شود! جوان قد بلندی سمتتان می آید و میگوید اگر قصد خرید خودرو دارید حتما از همکاران فنی ما کمک بگیرید تا سرتان کلاه نرود. ولی مراقب باشید. دلالان در این مرکز، بازار مکاره ای به راه انداخته اند تا خودرویی 200 میلیونی را گاهی تا 20 میلیون گرانتر از قیمت واقعی به شما بفروشند. این افراد گروهی کار میکنند، بیشتر خودرو ها را خریده اند و اینطور وانمود میکنند که خودرو متعلق به کس دیگری است و آنها فقط نقش واسطه در فروش را ایفا میکنند.
کارشناس خودرو
فردی که « پژو 206 سفید رنگ مدل 98 تیپ 5 بدون رنگ » را با ماژیک مشکی بر روی یک مقوا نوشته سریع به سمت مشتری می دود و میگوید: « 206 برازنده ترین و مناسب ترین خودرو برای خانم هاست.» به شما تخفیف هم میدهم! 230 میلیون بده و همین الان ماشین را ببر. لحظه ای سکوت از طرف شما کافیست تا افراد دیگری هم به این نمایش وارد شوند. مردی که انگار هیچ نقشی در این معامله ی پرسود ندارد جوری که فقط شما حرف هایش را بشنوید میگوید: « به خدا مفته! همین پژو 206 را بیرون 240 میلیون تومان به آدم میدن!» و بعد طرف شما در می آید و رو به فروشنده کرده و میگوید: «نمیخوای به خانم یه کم تخفیف بدی؟ پونصد هزار تومن کمتر باهاش حساب کن.»  پسر جوانی نزدیک می آید و میگوید: « من 229 میلیون تومان برش میدارم! چرا فقط به خانم ها تخفیف میدین؟» 
نمایش دلالان همچنان ادامه دارد و قیمت ها را بالا و پایین میکنند و پیشنهاد قیمت های متعددی روانه ی مغزتان میشود تا بالاخره سر قیمتی مشخص به توافق برسید! در اینجا نوبت به کارشناسان فنی می رسد! در نظر داشته باشید که این به اصطلاح کارشناسان، در اکثر مواقع توانایی تشخیص رنگ خودرو و مشکلات فنی موتور و سایر مشکلات فنی خودرو را ندارند. بهتر است حتما برای تست فنی خودرو از یک مکانیک آشنا و قابل اعتماد کمک بگیرید.

درآمدزایی دلالان

بازار خودروی عبدل آباد در جنوب تهران و همجوار یکی از قدیمی ترین و پویاترین بازارهای تهران قرار دارد. منطقه ای دیگر که برای مانور فروشندگان و خریداران خودروهای داخلی و خارجی تدارک دیده شده است. البته بیشتر فعالان در این بازار بر روی خودروهای داخلی تمرکز دارند و برخلاف بازار خودروی چیتگر در اینجا خبری از خودروهای لوکس و رنگارنگ نیست.
صدای دلالان بلند است. مردی کوتاه قد اما با ابهت که بر سمندی سفید رنگ تکیه زده، خود را آقا سعید معرفی میکند و می گوید: « از سال 87 در این مرکز فعالیت میکنم. بیشتر هم خودروهای داخلی خرید و فروش میکنم. سود پراید هم از همه بیشتر است. حمایت از تولید ملی. و بعد بلند میخندد.» وی در رابطه با نحوه درآمدزایی دلالان میگوید: « بستگی به خودروی داخلی و خارجی دارد. بیشتر این دلالان برای نمایشگاه داران کار میکنند. هر نمایشگاه هم قطعا 5 تا 6 دلال دارد که برایشان خرید و فروش میکنند. نمایشگاه دار از کمیسیون خرید و فروش ماشین سود میکند. یعنی هم از دلال شهر ماشین و هم از خریداری که مشتری ماشین است سود می برند.»
به گفته وی نمیتوان برای سود یک دلال رقمی دقیق تعیین کرد! سود هر دلال به ذکاوت و هوشمندی وی باز می گردد. بعد میخندد و میگوید: « و به سادگی خریدار و فروشنده ای که برای معامله ی خودرو به این بازار می آید. دلالی را سراغ دارم که ماهیانه نزدیک به صد میلیون تومان از معاملات ماشین سود می کند.»

چرا دلالی سود دارد؟

بابک رستمی نمایشگاه داری است که پیش از این کار خرید و فروش خودرو را در بازار چیتگر انجام میداد. او دلالی را شغلی پر سودتر از نمایشگاه داری میداند و میگوید: « بهترین مزیت دلال نسبت به نمایشگاه دار این است که نیاز به اجاره دفتر و پرداخت هزینه های نمایشگاه ماشین را ندارد. دلالان از پرداخت مالیات و بیمه و... معاف هستند و حتی الزامی هم ندارند تا قانونی عمل کنند!» بیشتر این افراد آخر هفته ها در شهر ماشین و مراکز حراج حضور پیدا میکنند و با چند معامله ی ساده سود هنگفتی به جیب میزنند. آنها با هر قیمت و هر روشی که دلشان بخواهد معامله می کنند و پیگیری قانونی فعالیت آنها هم کار دشواری است. ریسک دلالان در کمترین درجه قرار دارد و هیچگاه از تورم موجود در جامعه متضرر نمی شوند بلکه مهم ترین گروهی هستند که از محل تورم سود می برند.» 
به گفته ی وی: « ماشین کالایی است که تفاوت بسیار زیادی با مسکن و امثالهم دارد و به دلیل بازار پر رونق خرید و فروش خودرو در اکثر مواقع، فعالان این حوزه در عبدل آباد یا چیتگر و سایر شهر ماشین های سطح کشور خواب سرمایه ندارند.»

شما تا به حال سری به شهر خودرو های تهران زده اید؟
از تجربه ی خرید و فروش ماشین در این بازارها برایمان بگویید.


پایان گزارش تندایران

لینک کوتاه خبر

نظرات کاربران

سام (9 ماه پیش)

8 0

تحت هیچ شرایطی از این مراکز ماشین نخرید و نفروشید. همگی دستشان تو یه کاسه هست و با چرب زبانی ماشینهای مورد دار به سرعت به مشتریان ساده و‌کم اطلاع میفروشند. بخصوص ماشینهای صفر در طرفدار مثل شاهین . هنگام معامله عنوان میکنند در کمتر از دو هفته مدارک می‌رسد و میروی برای تعویض پلاک ولی بعد متوجه میشوید آمدن مدارک و تنظیم وکالت‌نامه بیش از یکماه بطول می‌انجامد . اکثرا هم پلاک‌ شهرستان هستند. بهتره از نمایشگاه دار بخریم. چند میلیون بیشتر است ولی در صورت بروز مشکلاتی مثل رنگ شدگی ‌‌در دسترس هستند و تا تحویل مدارک و تعویض پلاک تنهایتان نمی‌گذارند و قرار داد رسمی و موبائینامه معتبر روی سربرگ با شماره و مهر شرکت دستتان دارید.

پاسخ
استکی (5 ماه پیش)

3 0

دقیقا همینطوره. در این مراکز بارها با دادن مدارک جعلی یا دست خورده ماشین را میفروشند و پس از تحویل مدارک و‌کرفتن کامل پول ماشین را تحویل میدهند، هنگام تعویض پلاک در شماره گذاری متوجه میشوید که مدارک مشکل دار هستند. مثلا سیستم هوشمند ، پیام میدهد اثر انگشت با کد ملی مندرج در وکالت‌نامه نمی‌خواند! یا موارد دیگر. ماشین به پارکینگ و شما در به در فروشنده !!

پاسخ
رضا (1 سال پیش)

15 0

فقط اینو میتونم بگم که دلال های عبدل آباد،بی وجدان و حروم زاده هستن چون ماشین های ایراد دار رو جوری به مردم میندازن که براشون جان و مال خریدار هیچ ارزشی نداره حروم زندگی مال یک دقیقشونه ، خواهشا از عبدل آباد خرید نکنین و هروقت خواستین ماشین بخرین کارشناس واقعی بیارید و کتبی نظراتشون ازش بگیرید. موقع تعویض پلاک نذارید تنها برن برای پرداخت خلافی چون یهو جیم میشن میرن پیش افسر کارشناس که ایرادات ماشینو میگه اونوقت شما نیستی که بفهمی بعد پلاک رو میکنه و انوقته که کلاه سرت رفته. حرومزاده تر از اینا تا حالا ندیدم انسانیت حالیشون نیست . ولی اینو بدونن بخدا سر این ماشین شانس آورد اون نمایشگاه که خوانواده طوری نشدن وگر نه جلو همون نمایشگاه جونش رو میگرفتم به هر راه ممکن.

پاسخ
سام (9 ماه پیش)

4 0

بالاخره دلال عبدال آباد بود یا نمایشگاه دار؟ در مراکزی مثل چیتگر و ... دلالان پرسه میزنند تا ماشین مفت بخرند با ماشینهای خود را به قیمت بالاتری بفروشند. قوانین جدید شماره گذاری و انتقال وجه به حساب فروشنده یا خریدار نیاز به موبائینامه مهردار و معتبر داره که توسط نمایشگاه دار تنظیم شده باشه. بهتره برای جلوگیری از مشگلات بعدی هرگز از دلالان بدون نمایشگاه و آدرس ثابت و همیشگی هرگز معامله نکنیم

پاسخ
عبدی (5 ماه پیش)

2 0

روزی نیست که تو شماره گذاری شاهد دستگیری خریداران از همه جا بی‌خبر نباشیم که بخاطر مورد دار بودن مدارک توسط آگاهی مستقر در آنجا بازداشت میشن. طرف رفته از عبدل آباد یا چیتگر ماشین خریده و پس از دریافت مدارک برای تعویض پلاک اقدام کرده، اونجا مشخص میشه که مثلا وکالت‌نامه مشگل داره! مثل نداشتن کد رهگیری قضایی یا عدم تطبیق اثر انگشت با اثر انگشت مالک واقعی و یا دستکاری در مدارک و شماره بدنه و شاسی و... اما اگه از نمایشگاه خریده باشید، این مشکلات وجود ندارن و اگه هم موردی باشه به گردن اونها هست.

پاسخ
رضا (1 سال پیش)

9 0

فقط اینو میتونم بگم که دلال های عبدل آباد،بی وجدان و حروم زاده هستن چون ماشین های ایراد دار رو جوری به مردم میندازن که براشون جان و مال خریدار هیچ ارزشی نداره حروم زندگی مال یک دقیقشونه ، خواهشا از عبدل آباد خرید نکنین و هروقت خواستین ماشین بخرین کارشناس واقعی بیارید و کتبی نظراتشون ازش بگیرید. موقع تعویض پلاک نذارید تنها برن برای پرداخت خلافی چون یهو جیم میشن میرن پیش افسر کارشناس که ایرادات ماشینو میگه اونوقت شما نیستی که بفهمی بعد پلاک رو میکنه و انوقته که کلاه سرت رفته. حرومزاده تر از اینا تا حالا ندیدم انسانیت حالیشون نیست . ولی اینو بدونن بخدا سر این ماشین شانس آورد اون نمایشگاه که خوانواده طوری نشدن وگر نه جلو همون نمایشگاه جونش رو میگرفتم به هر راه ممکن.

پاسخ
علس (1 سال پیش)

16 0

خیلی بیناموسن، ماشینم رو جمعه دیدو گفت میخوام(قیمت خوبی هم داد) رفتیم بنگاهشون توی عبدل آباد قولنامه نوشتیم و ماشین رو گذاشتیم پارکینگ و 15درصد پشیمون کرد زد، شنبه رفتم بنامش بزنم، اونوقت گفت که نه اول بریم کارشناسی، بعد رفتیم تموم زیر و بم ماشین رو چک کردن و بعد دیدن زیر ماشین نمیدونم سنگ یا هرچی، خورده بود یه تیکه قد یه چوب کبریت زفته یود تو، بعد بهش گفتم منکه بهت گفتم از ماشینم سر در نمیارم و ماشین چک کن، حالا هم اگه نمیخپای باشه فسخ کنیم، اما بیناموس میگفت نه دیگه قولنامه نوشتی و توی قولنامه گفته شده ماشین سالم سالمه، بعد من گفتم منکه نمیدونستم، درضمن تو که اینکاره ای اول کترشناسی میکردی بعد قولنامه، خلاصه گفت یا 15درصد جریمه یا نزدیک به صدمیلیون باید از قیمتش بزنی، خلاصه با دعوا و بدبختی وهزار جور داستان تونستم ماشینم ازشون بگیرم، ولی بیشرافت 4میلیون پول بابت همون قولنامه ازم گرفت(خودش صاحب نمایشگاه بود) خیلیییییییی آدمای پستی هستن

پاسخ
محمد (11 ماه پیش) پاسخ به علس

15 0

لعنت بر مال مردم خور

پاسخ
یمینی (9 ماه پیش) پاسخ به علس

9 0

حتی یک نفر هم نیست که از خرید یا فروش ماشین در این مراکز رضایت داشته باشد. همگی کلاهبردار و دلال هستند که با هم دستشان در یک کاسه هست. بهترین کار خرید از نمایشگاه دار است. لااقل دردسر و دادگاه و مشگلات شماره گذاری کمتری دارند. به رفیقم ، ماشین تارا تصادفی که سرشناسی جوشی و با سینی و سپر و گلگیر و چراغ و...تعویضی را بنام تارای صفر فروختند و جالب است کارشناسان آنجا هم سیصد هزار تومان گرفتن و کارت سلامت و بی رنگی صادر کردند. شش ماه است درگیر دادگاه و شکایت هستند و ماشین هم طبق قانون باید در پارکینگ بماند! و چون جای مشخصی ندارند آنقدر سر دواندند تا از شکایت صرف نظر کرد ، حالا هم برای تعویض پلاک اذیت میکنند و به نوعی میخواهند انتقام بگیرند. پلاک نمره یکی از شهرهای کرمانشاه است و بنام یک دختر روستایی ! که فقط از شناسنامه او برای ثبت نام استفاده کرده و پنج میلیون پول دادند و از هیچ‌چیزی اطلاع ندارد ولی مدارک به آدرس او ارسال شده . او هم همگی را برای اینها فرستاده و....خلاصه بیست میلیون میخواهند تا وکالت‌نامه و مدارک را تحویل دهند !

پاسخ
امین (8 ماه پیش) پاسخ به یمینی

11 0

قبر را خیلی دور میبینند اما برادرا حادثه خبر نمیکنه اونوقته که گرزهای آتشین جوابگوی همه این کلک بازی ها خواهد بود. بترسیم از آن روز.

پاسخ
علی (6 ماه پیش) پاسخ به علس

3 0

این روش کلاهبرداری رایج در حوزه خودروست. بهیچوجه برای معامله خودرو به آدرس دیگه ای که ارجاع می دن نرید. یا خفت گیریه، یا کلاهبرداری از این مدل و ...

پاسخ
علی (6 ماه پیش) پاسخ به علس

0 0

این روش کلاهبرداری رایج در حوزه خودروست. بهیچوجه برای معامله خودرو به آدرس دیگه ای که ارجاع می دن نرید. یا خفت گیریه، یا کلاهبرداری از این مدل و ...

پاسخ
استکی (5 ماه پیش) پاسخ به یمینی

0 0

در شماره گذاری و تعویض پلاک اگر هر کدام از مدارک کوچکترین ایرادی داشته باشند، سیستم‌های پیشرفته آنها سریعا اخطار میدهند و شما باید پاسخگوی آگاهی باشید که مثلا چرا وکالت‌نامه یا سند قبلی فلان مشگل را دارد! اگر از نمایشگاه خریده باشید خیالتان راحت است ولی اگر از دلالان سرپایی که همگی به دروغ مدعی هستند نمایشگاه دارند! خریداری کرده باشید باید چندین ماه دوندگی کنید . خرید از نمایشگاه ممکن است کمی گرانتر باشد ولی لااقل مدارکی را که تحویل میکیرید، همگی درست و مستند هستند. از مولبایینامه تا قبض بانکی پرداخت پول و رسیدی که میگیرید و غیره. تا وقتی ماشین پلاک نشده و سند سبز به دستتان نرسیده مالک آن نیستید. برای تعویض پلاک تنبلی نکنید. وقتی سند سبز و کارت ماشین بنام شما شد آنوقت هیچکس نمی‌تواند مدعی باشد.

پاسخ
سام (5 ماه پیش)

1 1

کارشناس هم میبرید از بیرون آنجا باشه، کارشناسان داخل آن مرکز با همه آنها رفیق هستند. از کارشناس بخواهید بجز رنگ شدگی، ماشین را از نظر فنی و زیر و روی و ...کارشناسی کند و فقط یک قلم برای تشخیص رنگ با خود نیاورد. پول اضافه بدهید بک‌کارشناس همه چیز بلد بخواهید.

پاسخ
نظرات