در صورت خرابی خودرو در راه ها چه کار باید کرد؟
مراقبت از خودرو

در صورت خرابی خودرو در راه ها چه کار باید کرد؟

3 سال پیش 0

هرگاه در راه ها خرابی و نقص پیش بینی نشده برای وسیله نقلیه موتوری ایجاد شود راننده موظف است نکاتی را رعایت کند که در این پست مورد بررسی قرار می دهیم.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

سلام خدمت دوستان تندایرانیheart

دقت کنید نکات ذکر شده در این مقاله میتونه سوال امتحان آیین نامه باشه و هر راننده ای باید رعایتشون کنه.

در صورت خرابی پیش بینی نشده خودو در راه ها راننده مکلف است ابتدا آن را از مسیر عبور و مرور بیرون برده و در محل مناسبی که موجب سد راه و مزاحمت برای وسایل نقلیه دیگر و پیادگان نباشد متوقف سازد , در این موارد که امکان انتقال خودرو به محل مناسب مقدور نیست در صورت نبودن نور کافی برای آگاه ساختن رانندگان دیگر , علائم ایمنی باید به ترتیب زیر در محل قرار گیرد :

در وسط راه:

چراغ الکتریکی با مشعل نورانی قرمز یا سه مثلث شبرنگ قرمز در فاصله های 70 متری جلو و عقب و یکی دیگر در پهلوی خودروی از کار افتاده قرار دهد.

اگر مسیر یکطرفه باشد یا مسیر رفت و برگشت به وسیله موانع فیزیکی از یکدگر جدا شده باشند قرار دادن علائم در عقب و پهلوی خودرو کافی است.

مثلث احتیاط

سر پیچ یا تپه:

علائم باید در فاصله 200 متری قرار داده شود تا رانندگان وسایل نقلیه دیگر از فاصله مناسب متوجه خطر شوند.

در بزرگراه یا آزادراه:

علائم باید در فاصله 150 متری وسیله نقلیه از کار افتاده قرار گیرد.

در صورت توقف وسیله نقلیه :

هرگاه وسیله نقلیه در کنار و بیرون سطح راه توقف نماید به طوری که کناره وسیله نقلیه مماس بر حاشیه سواره رو باشد و نور کافی از فاصله 150 متری وجود نداشته باشد , راننده مکلف است چراغ های کوچک جلو و خطر عقب وسیله نقلیه را روشن نگه دارد , چنانچه چراغ های کوچک خراب شده باشد باید چراغ های بزرگ را با نور پایین روشن کند.

در صورت کافی بودن روشنایی محل :

اگر وسیله نقلیه ای در راه از کار بیفتد و روشنایی محل کافی باشد و نیازی به چراغ و مشعل نباشد , راننده باید در فاصله 70 متری جلو و عقب خودرو مثلث های شبرنگ متساوی الاضلاع از نوع علامت احتیاط را قرار دهد.

نکات مهم در یدک کش :

روی یدک و هر نوع وسیله نقلیه ای که وسیله نقلیه دیگری را می کشد باید یک پرچم سفید به ابعاد حداقل 50 سانتی متر طوری نصب شود تا رانندگان دیگر از دو طرف جاده بتوانند آن را مشاهده کنند.

پرچم سفید یدک کش

یدک یا هر وسیله نقلیه ای که با وسیله نقلیه دیگری کشیده می شود باید با وسایل اطمینان بخشی که خطر باز شدن یا گسستن یا شکستن نداشته باشد طوری متصل شود که هنگام یدک کشی با کاهش سرعت وسیله نقلیه یدک کش , فاصله اولیه حفظ گردد.

در هر حال هر وسیله نقلیه ای که کشیده می شود باید یک راننده دارای پروانه مجاز رانندگی هدایت آن را بر عهده گیرد ,  وسیله نقلیه ای که به وسیله جرثقیل با جدا کردن محور یا محور هایی از زمین کشیده می شود از شرط داشتن راننده مستثنی است.

پایان

منبع : tinyurl

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت