آموزش نحوه صحيح روشن کردن و حرکت خودرو
مراقبت از خودرو

آموزش نحوه صحيح روشن کردن و حرکت خودرو

3 سال پیش 1+

یکی از مهمترین عملیات برای قبول شدن در امتحان شهری نحوه صحیح استارت زدن خودرو و ترتیب گرفتن کلاچ و خلاص کردن دنده است در این پست تمامی نکات لازم برای قبولی شما در این بخش را مورد بررسی قرار می دهیم.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

هدف از این پست آشنا نمودن هنرجو به چگونگی روشن نمودن و راه اندازی خودرو می باشد. راه اندازی خودرو طی چند مرحله به صورت زیر شرح داده می شود.

تنظیم صندلی

اگر شخص دیگری از خودرو استفاده نموده و تنظیم صندلی را تغییر داده ضروری است بر حسب قد و اندام شما بطور مجدد تنظیم شود.

هدف از تنظیم صندلی تسلط کامل پا ها و دست ها بر تجهیزات کنترلی همچون پدالها , اهرم ها و غربیلک فرمان می باشد.

عدم تسلط کافی بر روی تجهیزات فوق باعث می شود تا واکنش و عکس العمل راننده در مقابل خطرات مناسب نبوده و یا با تاخیر زمانی بالا صورت پذیرد.

تنظیم آینه ها

هر خودروی سواری دست کم دارای 3 آینه می باشد , مهمترین آنها آینه دید عقب است که داخل اتاق و در قسمت بالایی شیشه جلو نصب می گردد.

استفاده از آینه های با چند بازو و مفصل کنترلی امکان تنظیم بهتر و دقیق تری را فراهم می نماید.

دو آینه ی دیگر آینه های بغل می باشند که در صورت تنظیم مناسب آنها در افزایش و بهبود میدان دید شما بسیار موثر خواهند بود.

بستن کمربند ایمنی

بعد از انجام تنظیمات اولیه بستن کمربند ایمنی ضروری است , کمربند های جدید از نوع سه نقطه ای هستند یعنی دارای سه محل اتصال می باشند در حالی که در بعضی خودرو های قدیمی از کمربند دو نقطه ای استفاده شده است.

خلاص کردن دنده

قبل از روشن کردن خودرو باید دنده را در حالت خلاص قرار دهید تا بعد از روشن شدن نیرویی به چرخ ها منتقل نشود توجه نمایید که برای قرار دادن دسته دنده در حالت خلاص باید پدال کلاچ را تا انتها بفشارید , بعد از خلاص کردن دنده پدال کلاچ را رها کنید.

قرار دادن سوئیچ در حالت استارت

با چرخاندن سوئیچ و قرار دادن آن در حالت استارت موتور خودرو روشن می شود, در این حالت خودرو هنوز متوقف است و موتور در حالت درجا کار می کند.

فعال کردن راهنمای سمت مربوطه

اگر خودرو به صورتی پارک شده است که باید از سمت راست خود از حالت پارک خارج شود راهنمای سمت راست و در غیر این صورت راهنمای سمت چپ زده شود.

کنترل مسیر

قبل از حرکت دادن خودرو باید با استفاده از آینه ها یا دید مستقیم مسیر حرکت و پشت سر را چک کنید.

گرفتن کلاچ

حالا برای این که دنده را به یک تغییر دهیم باید کلاچ را بفشاریم با فشردن کلاچ با پای چپ خودرو آماده قرارگیری در حالت دنده خواهد بود.

قرار دادن گیربکس در حالت دنده یک

با هل دادن دنده به سمت جلو گیربکس در حالت دنده یک قرار می گیرد , اکنون هنوز پای شما روی کلاچ است و تا انتها آن را فشار داده اید به همین دلیل نیرویی به چرخ ها منتقل نمی شود.

پایین آوردن ترمز دستی

دکمه ترمز دستی را تا انتها فشار دهید و سپس آن را به سمت پایین بیاورید.

رها کردن تدریجی کلاچ و فشردن پدال گاز

اکنون برای به حرکت در آوردن خودرو پدال کلاچ را به تدریج رها کرده و به طور همزمان پدال گاز را به آرامی فشار دهید.

***نکات مهم که به دردتون میخوره***

  • اگر توی سربالایی هستین قبل از رها کردن کلاچ پدال گاز رو فشار بدین تا دور موتور بالا بره بعد کم کم کلاچ رو رها کنید اینطوری ماشین عقب نمیره.
  • اگر توی سراشیبی هستین همزمان که کلاچ رو رها میکنید ممکنه لازم باشه پدال ترمز رو فشار بدین , اگر سرعت زیاده کلاچ رو تا انتها بگیرید و با ترمز خودرو رو کنترل کنید و اگر سرعت پایین اومد کم کم کلاچ رو رها کنید و پدال گاز رو فشار بدین.

پایان

لینک کوتاه خبر

نظرات کاربران

فاطمه اسماعیلی (9 ماه پیش)

6 0

ممنون از شما خیلی نکته ب نکته آموزش دادید

پاسخ
نظرات رقابت