چرا دنا نخریم؟ تجربه رانندگی با دنا
راهنمای خرید و فروش خودرو

چرا دنا نخریم؟ تجربه رانندگی با دنا

3 سال پیش 0

اینبار قصد داریم نقاط ضعف دنا، خودروی ملی گرانقیمت ایران خودرو را با هم بررسی کنیم و پنج دلیل مهم و قابل تامل برای نخریدن دنا به شما بدهیم!

ویرایش و تکمیل اطلاعات

چرا دنا نخریم؟ این سوالی است که برای پاسخ درست به آن بهتر است به این نکته توجه کنیم که دنا ، از قرار معلوم فیس لیفت و نسخه تکامل یافته سمند است! اما دقیقا روی همان پلت فرم سمند سوار شده ، با همان موتور EF7 ، همان مشخصات فنی سمند و متاسفانه همان ایرادات فنی سمند که بدون ارتقا و بهبود به سواری دنا منتقل شده است! مصرف سوخت ترکیبی دنا طبق اعلام ایران خودرو 7.74 لیتر به ازای هر صد کیلومتر اعلام شده که عددی غیر واقعی است و مصرف سوخت دنا بیشتر از این حرف هاست. ما در مقاله ای دیگر تحت عنوان چرا دنا بخریم با نگاهی مثبت به خودروی دنا پنج دلیل برای اینکه از بین خودروهای موجود در بازار خودرو ، دنا را انتخاب کنیم مورد بررسی قرار دادیم، و حالا میخواهیم مواردی را بیان کنیم تا قبل از نظر نهایی درباره خرید دنا یا نخریدن دنا بتوانید با چشم باز تمامی محاسن و معایب دنا را بررسی کنید.

قیمت دنا بالاست

قیمت گذاری خودرو در کشور ما قانون خاصی ندارد و به همین دلیل رنج قیمت تعیین شده برای سواری دنا هم اصلا عادلانه نیست و امکان رقابت دنا با خودروهای با تکنولوژی بالاتر و به روزتر از این خودرو سلب شده است. بهتر است مسئولین امر برای خرید و فروش بهتر دنا در بازار خودرو و بالا بردن ارزش خرید این خودروی ملی ، تامل بیشتری به خرج دهند چون شاید با کمی سختگیری بتوان گفت که در حال حاضر و با قیمت فعلی دنا ، خودرو هایی همچون جیلی GC6 ، برلیانس H220 و H230 اتومات ، دانگ فنگ اچ سی کراس ، رنو ساندرو دنده ای و چندین مدل دیگر، از لحاظ فنی ارزش خرید بالاتری از دنا دارند. به عنوان مثال پارس تندر در مقایسه با دنا از نظر فنی خودروی برتری بوده و قیمت آن نیز واقعی تر است.

موتور دنا ضعیف است

شاید فقط در ایران بتوان چنین چیزی را مشاهده کرده که از موتور یک خودروی ضعیف تر و ارزان تر مثل سمند بر روی نسخه جدیدی از خودروی به روزتر با قیمتی به مراتب بالاتر مثل دنا استفاده شود. اگر دنا قیمتی پایین تر و اقتصادی تر داشت شاید استفاده از موتور EF7 در آن بیشتر توجیه پذیر بود ولی با قیمت فعلی دنا و در شرایطی که دنا به عنوان نسخه تکامل یافته سمند به بازار خودرو عرضه شده است، موتور EF7 روی آن ، به عنوان نقطه ضعف موتور دنا خودنمایی میکند. شتاب صفر تا صد دنا طبق اعلام ایران خودرو 12 ثانیه است که مانند عدد اعلام شده برای مصرف سوخت دنا دروغی بیش نیست. در تست شتاب دنا ، صفر تا صد این خودرو حدود 14 ثانیه ثبت شده است که تاییدی بر این موضوع است که موتور سوار شده بر روی دنا ضعیف است. با مقایسه مشخصات موتور دنا با سمند متوجه خواهید شد که هیچ تغییری در موتور دنا رخ نداده و عملا قدرت موتوری دنا در حد سمند سورن خواهد بود. توجه به این نکته هم هنگام تصمیم گیری برای خرید دنا ضروری است که سر و صدای موتور دنا در دورهای بالا بسیار زیاد است.

کیفیت کابین دنا پایین است

در یادداشتی که تحت عنوان چرا دنا بخریم بیان کردیم، گفته شد که کابین خودرو دنا از نظر ظاهری بسیار زیبا طراحی شده است و ایران خودرو در این بخش ، در بین خودروهای ایرانی بهترین عملکرد را داشته است، اما نمیتوان از این موضوع هم به سادگی عبور کرد که کیفیت مواد به کار رفته در کابین دنا اصلا چنگی به دل نمیزند. کاش طراحان ایران خودرو زمانی که کابین سوناتا را کپی میکردند ، مواد اولیه و کیفیت ساخت سوناتا را هم کپی برداری میکردند چون قطعا برای جلب نظر مردم به این خودرو ملی با قیمتی نسبتا بالا ، نیاز به کیفیت ساخت کابین بالاتری است ، وگرنه مشابه دنا با عیوب کمتر در بازار وجود دارد.

کیفیت مونتاژ دنا ضعیف است

خودروهای مونتاژ داخل همیشه در بسیاری از قسمت ها دچار ضعف بوده اند و کیفیت مونتاژ ضعیف دنا مختص این خودرو نیست. آنطور که مشخص است در خطوط تولید کمپانی های داخلی مانند ایران خودرو نظارت کیفی خوبی وجود ندارد. البته نباید از حق گذشت که کیفیت مونتاژ دنا از برخی محصولات داخلی بهتر است اما در عین حال باید اعتراف کنیم که در بخش مونتاژ خودرو هم خودروهای چینی بسیار بهتر از دنا ظاهر شده اند. به عنوان مثال فاصله بین درزهای دنا واقعا ناامید کننده است و اگر شما قصد خرید دنا را دارید باید دست به دعا بردارید تا خودروی شما کیفیت مونتاژ و ساخت خوبی داشته باشد.

سیستم تعلیق دنا ضعیف است

سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو باعث می شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به اتاق ، شاسی و سرنشینان خودرو وارد نشود.
همانطور که میدانید یکی از مشکلاتی که تقریبا همه مالکان سمند از آن گله مند هستند کوبیدن اکسل عقب خودرو در دست اندازهاست ، که در خودروی دنا نیز که دقیقا روی همان پلت فرم سمند ساخته شده است هم عینا منتقل شده است! که نشان دهنده بی خیالی خودروسازان ایرانی به مشکلی است که سالیان سال خودروی آن ها دارد و اقدامی برای رفع آن انجام نداده اند. این فنربندی و سیستم تعلیق برای خودرویی با این قیمت واقعا ضعیف است.

جمع بندی از تجربه رانندگی با دنا

ما در دو مطلب مجزا ویژگی ها و مشخصات فنی و ظاهری دنا را مورد بررسی قرار دادیم تا خریداران این خودرو بتوانند تصمیم بهتر و درست تری بگیرند و نظر صحیح تری درباره ارزش خرید دنا داشته باشند. چیزی که مشخص است این است که از نظر ایران خودرو ، در ساخت یک مدل روی پلت فرم قدیمی ، تنها تغییرات ظاهری کافی است و این خودروساز ایرانی کاری به ارتقای فنی و رفع ایرادهای خودرو ندارد. در شرایطی که دنا به عنوان خودروی ملی برای رقابت با محصولات چینی به بازار عرضه شده است شاید لازم بود خودروسازان دقت و وقت بیشتری را صرف رفع ایرادات فنی دنا میکردند. چرا که شاید نقاط ضعف دنا زیاد نباشد اما قابل چشم پوشی هم نیست.
نظر شما در مورد سواری دنا چیست؟ چقدر با معایب مطرح شده در این مقاله موافقید و آیا تا به حال آنها را تجربه کرده اید؟
همچنین میتوانید مشخصات فنی دنا پلاس و مشخصات فنی دنا معمولی را هم مشاهده بفرمایید.

پایان / TONDIRAN

لینک کوتاه خبر

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات