مراحل خرید و فروش خودرو ، انتقال سند و تعویض پلاک
راهنمای خرید و فروش خودرو

مراحل خرید و فروش خودرو ، انتقال سند و تعویض پلاک

3 سال پیش 0

اگر زمان برایتان ارزشمند است و نمیخواهید برای خرید و یا فروش خودرو ، انتقال سند و تعویض پلاک دچار سردرگمی و اتلاف وقت شوید و هزینه های اضافه ای را متحمل شوید، اطلاعات این مقاله برای شما گردآوری شده است.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

مراحل خرید و فروش خودرو ، انتقال سند و تعویض پلاک از جمله موارد مهمی است که اگر تجربه ی کافی در این کار را نداشته باشید حسابی به دردسر خواهید افتاد. از نقص مدارک لازم برای انتقال سند که منجر به رفت و آمدهای چند باره و اتلاف وقتتان میشود گرفته تا هزینه هایی که شاید به دلیل سهل انگاری و عدم اطلاعات کافی به گردنتان بیفتد.
در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات مورد نیاز و توصیه ها و نکات خرید و فروش خودرو را از ابتدا تا انتها بیان کنیم.

مراحل خرید و فروش خودرو

1- کارشناسی فنی و کارشناسی بدنه خودرو

اولین مرحله در خرید خودرو، پس از مشاهده خودرو، کارشناسی فنی و بدنه خودرو توسط کارشناسان است. با توجه به اینکه تشخیص سلامت فنی و بدنه خودرو ریزه کاری ها و ظرافت های خاص خود را دارد و تشخیص تصادفی بودن خودرو کار سختی است، هرگز بدون کارشناسی خودرو نخرید.

2- تنظیم مبایعه نامه (تنظیم قرارداد)

دومین مرحله برای خرید و فروش خودرو تنظیم مبایعه نامه است. با این کار انتقال و فروش خودرو شکلی رسمی به خود می گیرد. در مبایعه نامه موارد زیر ذکر می شود:
- اطلاعات شخصی فروشنده و خریدار
- اطلاعات و مشخصات کامل خودرو ( رنگ، مدل، دوگانه سوز بودن یا بنزینی بودن خودرو و ... )
- قیمت تمام شده معامله و نحوه پرداخت وجه
- عدم خلافی خودرو
-  چگونگی پرداخت عوارض و مالیات
- زمان تنظیم سند قطعی و حضور در دفترخانه
- زمان تعویض پلاک و تحویل خودرو
- پرداخت بیعانه و درج در قرارداد
و در نهایت علاوه بر موارد بالا، هر موردی که ممکن است در روند خرید و فروش خودرو مهم باشد و یا ایجاد اشکال کند، در این قرارداد قید می شود.

3- تعویض پلاک

این مرحله در مراکز تعویض پلاک سراسر کشور انجام می شود و پلاک از فروشنده خودرو فک می شود و برای خریدار نصب می شود. حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک الزامی است. درصورتیکه فروشنده نتواند حضور داشته باشد باید به خریدار وکالتنامه بدهد تا مراحل تعویض پلاک انجام گیرد.
مدارک لازم جهت تعویض پلاک:
- همراه داشتن اصل کارت ملی فروشنده و خریدار
- کارت خودرو
- برگ سبز
- برگه عدم خلافی خودرو
- مدارک احراز محل سکونت خریدار ( سند یا اجاره نامه خانه، دفترچه بیمه، قبض آب و برق و... )
- بیمه نامه معتبر
- کد پستی ونشانی دقیق پستی
- برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهری
- فاکتور فروش خودرو
- سند قطعی خودرو

4- ثبت در دفتر اسناد رسمی

پس از تعویض پلاک لازم است طرفین معامله به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند تا مرحله انتقال خودرو به طور رسمی انجام شود و پایان یابد. در این مرحله نیز همانند مرحله تعویض پلاک، اگر خریدار امکان حضور در دفتر ثبت را نداشته باشد می تواند به خریدار وکالتنامه دهد تا در غیاب او انتقال سند انجام گیرد، دفترخانه حتما باید مهلت تعویض پلاک را در وکالتنامه ثبت کرده باشد. پرداخت مابقی مبلغ قرارداد باید قبل از سند زدن و ترجیحا در حضور دفتردار انجام شود.


مدارک لازم برای انتقال سند خودرو:

- مبایعه نامه
- اصل مدارک شناسایی طرفین قرارداد
- کارت سوخت
- بیمه نامه شخص ثالث
- برگ سبز جدید خودرو
- تاییدیه نقل و انتقال خودرو
- بنچاق قبلی یا برگ کمپانی
- برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری

هزینه انتقال سند خودرو بر عهده چه کسی است؟

هزینه ی انتقال سند خودرو به دو بخش تقسیم می شود؛ قسمت اول هزینه مالیات خودرو است که به حساب دولت واریز میگردد و قسمت دوم مربوط به دفترخانه است و به منظور حق التحریر واریز میشود.
هزینه ی مالیاتی را فروشنده خودرو پرداخت میکند، و هزینه ی دفترخانه بین طرفین معامله خودرو تقسیم میشود. ولی اگر طرفین در حین خرید و فروش خودرو توافقی جز آنچه بیان شد داشته باشند منعی ندارد.
بهتر است بعد از قطعی شدن خرید خودرو یا فروش خودرو، فرآیند انتقال سند قطعی خودرو هرچه سریعتر انجام شود تا در آینده دچار مشکلات احتمالی نشوید.

توصیه های کاربردی برای نقل و انتقال سند خودرو

1- قانونی عمل کنید

مانند هر کار دیگری، حتی اگر با دوست ، آشنا یا اقوامتان معامله میکنید، همه ی مراحلی که در بالا گفته شد را دقیق انجام دهید. زیرا در صورت بروز مشکلات قانونی احتمالی ، صحبت های شفاهی و دوستانه به کارتان خواهد آمد.


2- قولنامه فراموش نشود

قبل از معامله رسمی، نوشتن قولنامه یا همان مبایعه نامه را فراموش نکنید و جزئیات کامل مربوط به خرید و فروش خودرو، زمان و نحوه پرداخت وجه و زمانی تحویل خودرو را در آن قید کنید. تنها در این صورت است که میتوانید در صورت بروز هرگونه مشکلی حقوقی به سادگی به قولنامه رجوع کنید. در غیر اینصورت کارتان سخت خواهد شد.


3- حتما وکالت نامه را چک کنید

توجه داشته باشید که هیچکس بدون اجازه مالک خودرو و یا بدون داشتن وکالتنامه از مالک، نمیتواند اقدام به فروش خودرو کند. در صورتی که قصد دارید از دلال خودرو بخرید حتما وکالت نامه ی او را ببینید و به حرف های کسی اعتماد نکنید.


4- هنگام خرید قسطی پس از تسویه حساب سند بزنید

برای خرید و فروش خودروهایی که به صورت قسطی از نمایندگی های فروش خودرو خریداری شده اند، فروشنده باید وکالتی به خریدار بدهد که در آن قید شده باشد که بعد از تسویه حساب کامل با نمایندگی اجازه انتقال سند را دارد.


5- در وکالتنامه برای انتقال سند بازه زمانی تعیین کنید

اگر برای فک پلاک و ثبت سند و باقی مراحل خرید و فروش خودرو به خریدار وکالت میدهید، حتما در وکالتنامه تاریخ انقضا ذکر کنید تا خریدار ملزم به انتقال سند در زمانبندی مشخصی شود و از زیر بار سند زدن شانه خالی نکند.

نحوه دریافت پول خرید و فروش خودرو

شما به عنوان فروشنده می‌توانید مبلغ فروش خودرو را از خریدار به صورت نقدی یا اقساطی دریافت کنید. خریدار نیز می‌تواند وجه موردنظر را به صورت نقدی به شما پرداخت کند یا اینکه به حسابتان واریز کند. همچنین می‌توانید از او چک دریافت کنید، اما فراموش نکنید که همه این موارد و مشخصات چک، باید در قولنامه تان ذکر شود. اگر به صورت اقساط خودرو را می‌فروشید، چنانچه پولی را برای پیش پرداخت گرفته‌اید، باید در قولنامه ذکر کنید. تعداد پرداخت اقساط و مبلغ هر قسط هم باید نوشته شود. می‌توانید هر قسط را به صورت نقد یا واریز به حساب یا با چک دریافت کنید و هر بار رسید پول دریافتی را به پرداخت کننده بدهید.

همچنین اگر قصد خرید و فروش خودرو دارید مقاله زیر هم ممکن است برای شما مفید باشد:
عبدل آباد یا چیتگر؟ قبل از خرید و فروش خودرو این مقاله را بخوانید

شما هم تجربیات خود را در زمینه انتقال سند خودرو و مراحل خرید فروش خودرو با ما به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه خبر

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات