مزایا و معایب خرید هیوندای سانتافه ix45
راهنمای خرید و فروش خودرو

مزایا و معایب خرید هیوندای سانتافه ix45

3 سال پیش 0

امروز به بررسی مزایا و معایب خرید هیوندای سانتافه، یکی از پرفروش‌ترین شاسی بلندهای بازار خودرو ایران خواهیم پرداخت و این خودروی کره ای را با رقبایش مقایسه خواهیم کرد.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

هیوندای سانتافه بی تردید یکی از پرفروش‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران است که طرفداران بسیار زیادی دارد و به همین دلیل از بازار دست دوم خوبی هم برخوردار است. ولی راز این موفقیت فروش در چیست؟ کارشناسان وبسایت تندایران امروز قصد دارند تا به بررسی مزایا و معایب خرید هیوندای سانتافه ix45 یا همان هیوندای نسل سوم بپردازند و دلایل خرید یا عدم خرید سانتافه را با توجه به رقبای این خودرو کره ای بیان کنند. پس اگر شما هم جزو عاشقان این شاسی بلند پرطرفدار هستید ، به هیچ وجه مطالعه این مقاله را از دست ندهید.


واردات سانتافه که خودرو کراس اوور بزرگ شهری و نیمه SUV هیوندای محسوب میشود توسط آسان موتور به ایران انجام شد. در یک جمله میتوان گفت که ابعاد بزرگ سانتافه و آپشن ها و امکانات زیاد نصب شده بر روی این خودرو، یکی از دلایل فروش بالای سانتافه و مزیت خودروی کره ای مورد بحث ماست.

مشخصات فنی هیوندای سانتافه ix45

همانطور که میدانید در ایران با قانون ممنوعیت واردات خودروهای با بیش از 2500 سی سی رو به رو هستیم! به همین دلیل هیوندای سانتافه نسل سوم در ایران، با پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر موجود است. این موتور 2400 سی‌سی توان تولید 190 اسب بخار قدرت را دارد که به وسیله گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل می‌شود.


درست است که هیوندای سانتافه ix45 طرفداران بسیار زیادی دارد و بازار خرید و فروش این خودرو همیشه داغ است ولی این امر دلیل خوبی برای آن نیست که ایرادات و معایب سانتافه را نادیده بگیریم. پیشرانه ضعیف سانتافه و ایرادات جعبه دنده این خودرو از مواردی هستند که در مقایسه با رقبای سانتافه خودنمایی می‌کنند. یکی دیگر از معایب هیوندای سانتافه ix45 مصرف سوخت بالای این خودرو می‌باشد. طبق اعلام آسان موتور مصرف سوخت ترکیبی سانتافه 2015 ، 9 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر است. هرچند تجربه رانندگی با سانتافه هنگام استفاده از گیربکس اتومات لذت بخش تر و راحت تر است ولی در نظر داشته باشید که در این صورت، مصرف سوخت این خودرو به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

مشخصات فنی هیوندای سانتافه نسل سوم
 موتور  4 سیلندر 16 سوپاپ
 حجم موتور  2359 سی سی
 تنفس موتور  تنفس طبیعی
 انتقال نیرو  2 دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل
 حداکثر قدرت  188 اسب بخار
 حداکثر گشتاور  245 نیوتن متر
 جعبه دنده   6 دنده خودکار شیفت ترونیک
 شتاب   14.5 ثانیه
 حداکثر سرعت  190 کیلومتر بر ساعت
 وزن  1568 کیلوگرم
 اندازه  4689*1880*1679
 فاصله بین دو محور  2700 میلی متر

طراحی ظاهری هیوندای سانتافه ix45

حتما شما هم با ما هم نظر هستید که طراحی ظاهری یکی از نقاط مثبت خودروهای کره ای محسوب می‌شود. انگار زمانی که رقبای هیوندای و سایر خودروهای کره ای بر روی مشخصات فنی و قدرت موتور و کیفیت خودروهای خود کار می‌کردند، شرکت های خودروسازی در کره زمان خود را صرف طراحی ظاهری خودرو میکردند و به همین دلیل هیوندای سانتافه واقعا خودروی زیبایی است. طراحان هیوندای برای نسل جدید سانتافه از سبک جدید storm edge بهره گرفته اند. سانتافه نسل سوم نسبت به نسل قبلی ارتفاع و عرض کمتری دارد ولی طول این خودرو تغییر چشمگیری نداشته است. سانتافه ix45 در بین رقبای هم رده اش یکی از بزرگترین و جادارترین خودروها محسوب می‌شود و با وجود جذابیت طراحی ظاهری سانتافه، ایراداتی نیز در طراحی آن به چشم میخورد. مثلا ضربه گیرهای پلاستیکی دور تا دور بدنه هرچند کاربردی به نظر می‌رسند ولی در مورد خودرویی با این قیمت و در این رده باید گفت که اصلا ظاهر زیبایی به سانتافه نبخشیده اند. در مجموع طراحی ظاهری هیوندای سانتافه ix45 ، منحصر به فرد ، اسپرت و همه پسند است و به همین دلیل ارزش خرید این شاسی بلند کره ای بالاست و از محبوبیت زیادی بهره مند است.

طراحی کابین هیوندای سانتافه 2015

در مورد طراحی داخل کابین هیوندای سانتافه 2015 باید گفت که هرچند متریال استفاده شده در کابین خودرو در حد رضایت بخشی قرار دارند ولی در نظر داشته باشید که ما در حال مقایسه هیوندای سانتافه با رقبای ژاپنی و آلمانی و خودروهای روز دنیا هستیم، نه مقایسه خودروهای کره ای با خودروهای چینی و ایرانی موجود در بازار ایران! بنابرین لازم است در مورد ایرادات طراحی کابین هیوندای سانتافه هم به معایب این شاسی بلند کره ای اشاره کنیم، که به عنوان مثال غربلیک فرمان یا دکمه های شیشه بالابر از کیفیت بالایی نسبت به سایر اجزای داخل کابین بهره مند نیستند.
حتما شما هم علاقه مند نخواهید بود که با توجه به قیمت بالای سانتافه در بازار ایران که امروز 13 مرداد 1400، یک میلیارد و 930 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، خودرویی بخرید که بعد از مدتی موتورهای برقی بالابر شیشه های آن دچار آسیب شوند و درست عمل نکنند!
در مورد فضای کابین هیوندای سانتافه هم هرچند ابعاد بدنه این خودرو به طرز مشهودی بزرگ است ولی فضای پا کافی به نظر نمی‌رسد، البته لازم به ذکر است که ارتفاع سقف برای افراد قد بلند هم مناسب است. حجم فضای بار سانتافه نسل سوم هم در نسخه 5 نفره 1680 لیتر می‌باشد که در مدل 7 نفره به 1615 لیتر کاهش می‌یابد.

مقایسه رقبای هیوندای سانتافه ix45

در کنار تمام نکات مثبت و منفی که در مورد این شاسی بلند کره ای عنوان شد، باید گفت که سانتافه نسل سوم در مقایسه با رقبا از دوام و کیفیت بالایی برخوردار نیست. از نظر ما خودروهای کره ای علیرغم ظاهر زیبا و مدرن و دلفریب‌شان، به دلیل استهلاک بالا، سالهای زیادی مهمان شما نیستند و خریداران سانتافه در دراز مدت از نظر استهلاک قطعات خودرو نسبت به رقبای آلمانی و ژاپنی بسیار بیشتر به دردسر خواهند افتاد.
در بازار خودرو ایران می‌توان از رنو کولیوس ، نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر به عنوان رقبای سانتافه ix5 نام برد. هرچند از لحاظ فنی و کیفیت قطعات داخلی نیسان ایکس تریل یک سر و گردن بالاتر از سانتافه 2015 قرار دارد و همچنین نیسان از قابلیت آفرود سواری بالاتری نیز برخوردار است و در مجموع اعتبار برند بیشتری نیز دارد ، اما هیوندای سانتافه با آپشن های بیشتر ، ابعاد بزرگتر و از همه مهمتر تامین قطعات بهتر و بازار خرید و فروش گرمتر رقیب سرسختی برای این خودروی ژاپنی محسوب می‌شود.
مواردی که در مورد نیسان ایکس تریل عنوان کردیم، در مورد رنو کولیوس هم صادق است، و این نکته را هم در نظر داشته باشید که رنو قیمت کمتری نیز دارد. بنابرین انتخاب بین نیسان ایکس تریل و رنو کولیوس بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد زیرا ابعاد این دو خودرو نیز تفاوت چشمگیری ندارند و تنها تفاوت در طراحی ظاهری، این دو را از هم متمایز می‌کند. و در آخر اگر شما هم از عاشقان میتسوبیشی باشید، شاید در مقایسه با هیوندای کره ای به فکر خرید خودروی با کیفیت و خوش ساخت ژاپنی از برند معتبر میتسوبیشی بیفتید. البته در نظر داشته باشید که میتسوبیشی اوتلندر علیرغم قیمت به مراتب پایین تر از سانتافه نسل سوم ، آپشن های بسیار کمتری دارد و متاسفانه در کشور ما از بازار دست دوم خوبی هم برخوردار نیست، به همین دلیل و با توجه به تحریم های بین المللی علیه ایران، کارتان از بابت تامین قطعات مورد نیاز میتسوبیشی اوتلندر کمی سخت خواهد بود، هرچند کیفیت قطعات خودرو در میتسوبیشی در حدی است که تا سالها شما را نیازمند به قطعات جدید نخواهد کرد.

تجربه رانندگی با سانتافه ix45

هرچند خودروهای شاسی بلند با وجود فضای باز و جادار کابین، نسبت به خودروهای سدان گزینه های مناسب تری برای سفر هستند اما از معایب خودروهای شاسی بلند نیز میتوان به این موضوع اشاره کرد که برای رانندگی شهری چندان مناسب نیستند.
یکی از معایب هیوندای سانتافه ix45 که هنگام رانندگی با این خودرو کاملا مشهود است حرکات عرضی بدنه مخصوصا در محور عقب خودرو ، هنگام عبور از پیچ هاست. به همین دلیل سرنشینان سانتافه نسل سوم در پیچ های تند و جاده های پر پیچ و خم، آنطور که باید و شاید احساس امنیت نمیکنند.
از دیگر معایب سانتافه، این مورد هم اصلا قابل چشمپوشی نیست که این خودروی زیبا و چشم‌نواز کره ای در مقایسه با رقبایش به شدت کند است و هیچ حرفی برای گفتن در مقابل رقبای ژاپنی و آلمانی ندارد.

جمعبندی و کلام آخر

در مجموع با توجه به موارد عنوان شده در مورد هیوندای سانتافه ix45 و با توجه به نظر خریداران این خودرو و تجربه رانندگی طولانی مدت با آن ، اگر برای تردد های شهری به دنبال خودرویی راحت و با کیفیت هستید به نظر ما اصلا به سانتافه فکر نکنید! و اگر برای آفرود سواری و رانندگی در جاده های برون شهری به دنبال خودروی شاسی بلند مطمئن و با کیفیتی هستید، در بین خودروهای هم رده با سانتافه 2015 ، پیشنهاد میکنیم علاوه بر بررسی سانتافه ix45 خودروهایی مانند: کیا سورنتو ، تویوتا راو4 ، نیسان ایکس تریل ، رنو کولیوس و میتسوبیشی اوتلندر را بیشتر مورد بررسی قرار دهید و بعد تصمیم بگیرید.

نظر شما درباره هیوندای سانتافه ix45 چیست؟ آیا تجربه رانندگی با این شاسی بلند را داشته اید؟ نقاط قوت و ضعف سانتافه را در کدام قسمت ها میبینید؟ حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر این مقاله برایتان مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را هم مطالعه بفرمایید:

مزایا و معایب خرید جک S5 فیس لیفت

مزایا و معایب خرید دانگ فنگ دیگنیتی

چرا خودروی چینی نخریم؟ پنج مشکل خودروهای چینی در ایران

مقایسه کامل دیگنیتی با فیدلیتی

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت