مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو
اخبار خودرو

مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو

3 سال پیش 0

طرح واردات خودرو از سوی شورای نگهبان رد شد - مصوبه به مجلس برگشت

ویرایش و تکمیل اطلاعات

آزادسازی واردات خودرو توسط شورای نگهبان رد شد و قرار است مجلس ابهامات شورای نگهبان درباره این مصوبه را بررسی و اصلاح کند.

ابهامات شورای نگهبان چیست؟

هادی طحان

سخنگوی شورای نگهبان گفته است که مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو دارای چند ابهام است یکی از ابهامات درباره واردات بدون ارز و دیگری مغایرت این مصوبه با سیاست های حمایت از تولید و سرمایه ایرانی!!!

هادی طحان گفت یکی از ایرادات درباره ماده 4 این طرح بوده یعنی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی که این ایراد رو مجلس اصلاح کرد.

ایراد دوم درمورد نحوه انتقال ارز بود و شورای نگهبان خواسته است که مجلس نحوه ی واردات خودرو بدون انتقال ارز را دقیق و شفاف بیان کند.

ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

به غیر از ایراداتی که شورای نگهبان مطرح کرده مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز طرح آزادسازی واردات خودرو را مغایر با سیاست های حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی دانسته است.

پیش از این مصطفی میرسلیم گفته بود مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه آزادسازی واردات خودرو مخالف است و شورای نگهبان هم قطعا این مصوبه را تصویب نمی‌کند.

البته داود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص گفت که اظهارات میرسلیم نظر مجمع نبوده و نظر شخصی ایشان است. مجمع با واردات خودرو مخالف نیست.

در طرح ابتدایی پیشنهاد شده بود تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی حذف شود که توسط مجلس رد شد و تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به قوت خود باقی ماند.

نتیجه مصوبه آزادسازی واردات خودرو چه میشود؟

دانش جعفری گفته بود که اگر اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس حل نشود تصمیم گیری درباره واردات به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده میشود , البته آنطور که شورای نگهبان گفته مجمع ایرادات جدیدی به این مصوبه گرفته است.

اما جز مجمع، آزادسازی واردات خودرو مخالفان دیگری هم دارد و حتی وزیر صمت هم با آن مخالف است. چون رضا فاطمی امین هفته قبل اعلام کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای واردات خودروی خارجی ندارد.

به نظر شما نتیجه طرح واردات خودرو به کشور چه خواهد شد؟

مطلب پیشنهادی : تعرفه واردات خودرو به کشور در سال 1400 چقدر است؟

لینک کوتاه خبر
#واردات خودرو #تعرفه گمرک #تعرفه گمرک 1400

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت