چرا بلبرینگ چرخ ماشین زود خراب میشه؟
مراقبت از خودرو

چرا بلبرینگ چرخ ماشین زود خراب میشه؟

3 سال پیش 2+

بلبرینگ چرخ ماشینت زود به زود خراب میشه؟ علائم و دلیل خرابی بلبرینگ چرخ رو نمیدونی؟ در این مقاله با تندایران همراه باش

ویرایش و تکمیل اطلاعات

یکی از قطعات مهم و مصرفی خودرو که شاید شما توی مدت زمان کم بار ها تعویضش کنین اما مشکلتون حل نشه بلبرینگ چرخ خودرو هستش شاید شما فکر کنید مشکل از بلبرینگه اما ایراد از جای دیگست در این مقاله کاملا بررسی میکنیم که مشکل از کجا ها میتونه باشه.

شاید برای شما اتفاق افتاده باشه که توی مدت زمان کوتاهی چند بار بلبرینگو تعویض کرده باشین شاید فکر کنین تعمیرکار یا لوازم یدکی جنس نامرغوب داده یا تراش کار بلبرینگو خوب تعویض نکرده باشه در صورتی که بعضی از مواقع مربوط به هیچ کدوم از اینا نمیشه توی این مقاله درمورد انواع خرابی بلبرینگ و ایراداتی که میتونه پیش بیاد کامل توضیح میدیم.

خرابی بلبرینگ به این صورت هستش که از چرخ یه صدایی مثل وور وور شنیده میشه در سیستم خودرو ها ما دو نوع بلبرینگ داریم بلبرینگ های یک تیکه و دو تیکه که سیستم های ماشین های به روز اکثرا یک تیکه هستن.

بلبرینگ های یک تیکه به این صورته که یه کنس مشترک دارن با دو ردیف ساچمه , در قسمت بلبرینگ ما دو نوع خرابی داریم:

  • خوردگی بلبرینگ
  • سوختگی بلبرینگ

خوردگی بلبرینگ

به این صورت هستش که قسمت داخلی کنس یا ساچمه ها به صورت خوردگی و زدگی ایجاد میشه و همین باعث ایجاد صدا میشه که این خوردگی دو علت داره :

  1. نامرغوب بودن بلبرینگ
  2. استهلاک زیاد ماشین

که اگه مدت زمان کوتاهی بلبرینگ را باز کردین و حالت خوردگی داشت صد در صد مشکل از نامرغوب بودن بلبرینگ هستش.

سوختگی بلبرینگ

سوختگی بلبرینگ به دو علت هستش

  1. نامرغوب بودن بلبرینگ
  2. خرابی سگ دست

که همین امر باعث میشه که شما چند بار بلبرینگ عوض کنین , خب حالا از کجا متوجه بشیم که جنسمون خرابه یا سگ دست مشکل داره؟ داخل کنس بلبرینگ همانطور که گفتیم دو ردیف ساچمه هستش اگر شما باز کردین و دو ردیف ساچمه ها حالت سوختگی و سیاه شدن داشت این مربوط به کیفیت بلبرینگ که علتش هم فقط میتونه نداشتن گیریس به اندازه کافی داخل بلبرینگ باشه

یه علت دیگه که گفتیم سگ دست خراب باشه , یه موقع بلبرینگ رو باز میکنین میبینین که یه ردیف از ساچمه ها تمیز و مرتبه و یه ردیف حالت سوختگی ایجاد شده و سیاه شده این فقط مربوط به سگ دست میشه یعنی سگ دست از قسمت داخل استاندارد نیست و بلبرینگ رو که جا میزنین یه قسمت بلبرینگ رو توی فشار قرار میده و باعث سوختگی میشه.

پس هر موقع که خواستین بلبرینگ چرخ را عوض کنین تراشکار که بلبرینگ خراب را از توی سگ دست آزاد کرد داخل سگ دست یعنی جای بلبرینگ باید حتما ساعت بزنه که اگه مشکل داشته باشه با ساعت زدن حتما مشخص میشه که دیگه شما نخواین چند بار هزینه و باز و بسته کنین.

یه خواهشی هم که از تراشکار های عزیز دارم برای افزایش کیفیت کارتون و افزایش رضایت مشتری و هم اینکه خودتون به عیب اصلی پی ببرین حتما وقتی بلبرینگ چرخ رو از سگ دست خارج کردین جای بلبرینگ رو یه ساعت بزنین هیچ کاری نداره.

شما هم اگه تجربه ای در این زمینه دارین حتما در قسمت نظرات با بقیه دوستان به اشتراک بگذارین اگه سوالی هم در این زمینه داشتین میتونین مطرح کنین.

اگه هر سوال دیگه ای در زمینه خودرو داشتین در بخش پرسش و پاسخ سایت میتونین مطرح کنین.

مقالات زیر ممکن است برای شما جالب باشد.

6 نکته طلایی برای جلوگیری از روغن سوزی ماشین

مزایا و معایب خرید دانگ فنگ دیگنیتی

6 دلیل برای این که چری تیگو 7 نخرید

لینک کوتاه خبر

نظرات کاربران

داوود (3 هفته پیش)

0 0

سلام من پراید ۱۱۱مدل ۹۵دارم.تابستون لاستیکم توی سرعت ترکید و عقب ماشین محکم به سنگ های بزرگ کنار جاده برخورد داشت.بعد از صافکاری و تعویض اکسل و...یکی از چرخ های عقب تا الان ۵بار بلبرینگ و توپی و سگ دست عوض میکنن بازم ۲۰روزه خراب میشه بلبرینک همون چرخ.خواهشا اگر میتونید کمکم کنید

پاسخ
محمد کوهشاری (6 ماه پیش)

0 0

سلام وقتتون بخیر ماشينم سمند هست چند ماه پیش بلبرینگ چرخ عقب رو عوض کردم بازم خراب شده قطعه ایساکویی هم گرفتم.

پاسخ
نظرات رقابت