مقایسه هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج دو کراس اوور جذاب
راهنمای خرید و فروش خودرو

مقایسه هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج دو کراس اوور جذاب

3 سال پیش 0

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کامل و مقایسه دو کراس اوور پرطرفدار و پرفروش بازار خودروی ایران، یعنی هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج بپردازیم.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

مقایسه هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج ، دو کراس اوور پرفروش و پرطرفدار بازار ایران، یکی از جذاب‌ترین مقایسه‌های خودرویی برای اکثر علاقه‌مندان به ماشین‌های کره ای می‌باشد. هردوی این کراس اوورهای جذاب، طرفداران خاص خود را در بازار جهانی پیدا کرده اند و عده ای از علاقه‌مندان به خودروهای شاسی بلند هیوندای سانتافه را برتر از محصول کیا قلمداد میکنند و از طرفی عده ای دیگر خودروبازان نیز کیا اسپورتیج را یک سر و گردن بالاتر از سانتافه برمیشمرند. فارغ از اینکه نظر شخصی ما در این زمینه به کدام دسته از افراد نزدیک تر است، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کامل هردوی این خودروهای کره ای موجود در بازار ایران بپردازیم و با بررسی اجمالی مشخصات فنی و طراحی ظاهری و مبحث ایمنی و تست تصادفات، ارزش خرید هرکدام از این دو خودرو را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید تا در پایان این مقاله ببینیم به نظر شما کدام تصمیم درست تر است و به نظر شما بهتر است کیا اسپورتیج بخریم یا هیوندای سانتافه؟

طراحی ظاهری هیوندای سانتافه
در نظر داشته باشید، از آنجایی که ما قصد داریم دو خودروی هم قیمت را با هم بررسی کنیم تا ارزش خرید هرکدام از آنها بیشتر مشخص شود، و در حال حاضر قیمت کیا اسپورتیج 2017 با قیمت هیوندای سانتافه نیوفیس 2017 برابری میکند، در این مقاله به بررسی این دو مدل از خودروهای هیوندای و کیا می‌پردازیم.

واردات هیوندای سانتافه نیوفیس و کیا اسپورتیج QL

شاید بهتر باشد که قبل از مقایسه هیوندای سانتافه با کیا اسپورتیج، به مقایسه دو مدل هیوندای سانتافه نیوفیس موجود در بازار ایران بپردازیم! سانتافه نیوفیس در واقع آخرین عضو از خانواده سانتافه نسل سوم می‌باشد که توسط دو شرکت خودروسازی آسان موتور و کرمان موتور به ایران وارد شده است. این دو مدل سانتافه از نظر طراحی ظاهری و مشخصات فنی تفاوت چندانی با هم ندارند، اما اگر به دنبال خرید سانتافه فول آپشن‌تری هستید، نمونه های فول آپشن آسان موتور، از سانتافه های کرمان موتور در رده‌های بالاتری قرار می‌گیرند و برای شما ارزش خرید بالاتری دارند.

مقایسه کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج نسل چهارم هم در مدل های 2017 و 2018 توسط اطلس خودرو به بازار خودروی ایران آمد و یکی از رقبای جدی هیوندای سانتافه نام گرفت.

طراحی ظاهری هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج

در واقع طراحی ظاهری هیوندای سانتافه نیوفیس به جز مواردی جزئی مانند مه‌شکن‌ها، سپر جلو و جلو پنجره تفاوت چندانی با ظاهر قدیمی سانتافه ندارد. طراحی ظاهری این شاسی بلند کره ای، همچنان بسیار زیبا و همه پسند است، و به جرئن میتوان گفت که سانتافه با ظاهر اسپرت خود یکی از جذاب ترین کراس اوورهای شهری در جهان محسوب می‌شود.

سانتافه نیوفیس 2017
اما در مورد طراحی ظاهری کیا اسپورتیج باید گفت که نسبت به مدل قدیمی اسپورتیج، ظاهر آن عضلانی‌تر و ورزیده‌تر شده است و با وجود ناهماهنگی های جزئی که در طراحی این کراس اوور می‌توان یافت استایل آن نسبت به سانتافه خاص تر است، که البته علاقه مندی به این طراحی به سلیقه خریداران بستگی دارد.

طراحی داخل کابین هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج

فضای کابین سانتافه

با ورود به داخل کابین این دو خودروی کراس اوور کره ای، از نظر کارشناسان تندایران، طراحی داشبورد سانتافه جذابیت بیشتری به خصوص برای قشر جوان و اسپرت پسند دارد، البته طراحی داخل کابین کیا اسپورتیج نیز هرچند ساده تر به نظر می‌رسد ولی زیبا و با وقار جلوه میکند.  خوشبختانه کیفیت متریال به کار رفته در هر دو خودرو نیز در حد و اندازه های نام آنهاست و در شرایط خوبی قرار دارد، و از نظر ابعاد و فضای داخل کابین هم، هرچند هر دو خودرو جادار محسوب می‌شوند، ولی سرنشینان سانتافه امکان بیشتری برای دراز کردن پاهای خود در داخل اتوموبیل دارند!

فضای کابین اسپورتیج
از نظر فضای صندوق عقب هم ارزش خرید سانتافه بالاتر از اسپورتیج است زیرا در سانتافه با خواباندن صندلی های ردیف سوم فضایی حدود 1002 لیتر برای اسباب و وسایل شما فراهم خواهد شد در حالیکه صندوق عقب کیا اسپورتیج دارای ظرفیتی در حدود 869 لیتر می‌باشد. حالا با علم به این اطلاعات درباره طراحی ظاهری سانتافه و اسپورتیج انتخاب با شماست.

مقایسه فنی و تجربه رانندگی با سانتافه و اسپورتیج

قدرت موتور سانتافه 2017

جالب است بدانید که پیشرانه هر دو خودروی مورد بررسی ما یکی است و هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج هر دو از موتورهای سری تتا 2.4 لیتری GDI بهره مند هستند و به گیربکس 6 دنده اتوماتیک به همراه دو دیفرانسیل مجهزند. البته با وجود این شباهت، تفاوت‌هایی را نیز بین این دو کراس اوور محبوب شاهد هستیم. نسل چهارم اسپورتیج یک کراس اوور جمع و جور محسوب می‌شود که شتاب صفر تا صد آن چیزی در حدود 9.8 ثانیه می‌باشد، درحالیکه سانتافه به عنوان یک کراس اوور سایز متوسط، شتاب صفر تا صد 11.6 ثانیه ای دارد، بنابرین اگر به دنبال شتاب بیشتر و خودروی تیز و بُزتری برای رانندگی در شهر و جاده‌های برون شهری می‌گردید، کیا اسپورتیج برای شما گزینه مناسب تری به نظر میرسد.

آفرود اسپورتیج
البته قبل از تصمیم نهایی در این مورد، ذکر این نکته هم ضروری است که سیستم تعلیق اسپورتیج کمی سفت به نظر میرسد و در جاده های ناهموار کوبش آن برای سرنشینان کیا اسپورتیج آزاردهنده خواهد بود درحالیکه هیوندای سانتافه سواری نرم‌تری را به شما ارائه می‌دهد و در مقایسه با اسپورتیج از کوبش های گاه و بی‌گاه در آن خبری نیست. البته این را هم بدانید که خشک بودن سیستم تعلیق در کیا اسپورتیج سبب می‌شود که دور زدن و عبور سریع از مسیرهای مارپیچ با این کراس اوور اطمینان بخش تر از سانتافه باشد.
در آخر در رابطه با قابلیت های آفرودی هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج هم باید عرض کنیم که هیچ کدام از این دو خودرو گزینه های مناسبی برای آفرودسواری نیستند ولی به لطف مجهز بودن به دو دیفرانسیل و فاصله مناسب از سطح زمین، برای طبیعت گردی‌های معمولی و عبور از جاده های خاکی روستایی عملکرد نسبتا مناسبی را از خود به نمایش میگذارند.

مقایسه مشخصات فنی سانتافه و اسپورتیج
 مدل خودرو  هیوندای سانتافه 2017  کیا اسپورتیج 2017
 پیشرانه  تنفس طبیعی GDI  تنفس طبیعی GDI
 حجم موتور  2.4 لیتر  2.4 لیتر
 حداکثر قدرت  188 اسب بخار  181 اسب بخار
 حداکثر گشتاور  245 نیوتن متر  237 نیوتن متر
 گیربکس  اتوماتیک 6 سرعته - دو دیفرانسیل  اتوماتیک 6 سرعته - دو دیفرانسیل
 مصرف سوخت ترکیبی  8.5 لیتر  8.5 لیتر
 شتاب صفر تا صد  11.6 ثانیه  9.8 ثانیه
 حداکثر سرعت   190 کیلومتر بر ساعت   217 کیلومتر بر ساعت

مقایسه امکانات رفاهی و آپشن‌های سانتافه و اسپورتیج

برای مقایسه هیوندای سانتافه 2017 نیوفیس و کیا اسپورتیج از نظر امکانات رفاهی و آپشن‌های نصب شده بر روی این دو خودرو، بهتر است نگاهی به تجهیزات رفاهی نصب شده بر روی آنها بیندازیم، کروز کنترل هوشمند، سه حالت رانندگی، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم، پدال شیفتر و گرمکن فرمان، سنسور باران، سامانه مالتی مدیا با نمایشگرهای لمسی البته به قطر متفاوت، دوربین عقب، نمایشگر 4.3 اینچی صفحه کیلومتر، دیلایت، اتولایت، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ شور، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌های برقی جلو 8 و 6 حالته برای سانتافه و 10 و 8 حالته برای اسپورتیج، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، صندلی چرمی، صندوق برقی هوشمند، پورت 12 ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن و سانروف پانوراما.

قیمت اسپورتیج
البته بد نیست بدانید که هیوندای سانتافه نیوفیس در مدل‌های فول آپشن خود به سیستم اتو پارک، نمایشگر لمسی 8 اینچی، سیستم پخش صوتی 10 اسپیکر اینفینیتی، دوربین جانبی و دوربین 360 درجه، نوربالا و تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، کول باکس و بالاخره صندلی ردیف سوم مجهز شده که در کیا اسپرتیج QL وجود ندارند. نمایشگر 5 اینچی، شارژر وایرلس، سیستم صوتی JBL با 8 اسپیکر به همراه تشخیص صدا نیز، جزو برتری‌ آپشن‌های رفاهی اسپورتیج در مقایسه با سانتافه به شمار می‌رود؛ بنابرین با این تفاسیر میتوان گفت که هیوندای سانتافه از نظر تجهیزات رفاهی و آپشن از ارزش خرید بالاتری نسبت به کیا اسپورتیج بهره‌مند است.

مقایسه ایمنی هیوندای سانتافه با کیا اسپورتیج

هرچند هم هیوندای سانتافه و هم کیا اسپورتیج از ایمنی بالایی برخوردار هستند و بی‌جهت نیست که هردوی آنها موفق شده اند 5 ستاره ایمنی در تست تصادف موسسه یورو انکپ دریافت کنند ، با این‌وجود هیوندای سانتافه از نظر امکانات و تجهیزات ایمنی در رده ی بالاتری قرار دارد.  اسپورتیج برخلاف انتظار فاقد رادارهای هشدار است، اما هیوندای سانتافه فول آپشن به رادارهای نقطه کور، تغییر لاین و پیشگیری تصادف مجهز شده‌ است. ترمز اضطراری نیز از دیگر برتری‌های تجهیزات ایمنی سانتافه در مقایسه با کیا اسپورتیج به شمار می‌رود.

مقایسه تجهیزات ایمنی هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج
 تجهیزات  هیوندای سانتافه  کیا اسپورتیج
 تجهیزات ایمنی و حفاظتی  ورود بدون کلید ، ایزوفیکس،
قفل مرکزی، رادار هشدار نقاط کور،
پشت سری فعال، سنسور فشار باد تایر ، هشدار پیشگیری از تصادف جلو و عقب،
 کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده
 ورود بدون کلید، ایزوفیکس، قفل مرکزی،
 پشت سری فعال، کمربند ایمنی
 پیش کشنده و محدود کننده ، سنسور فشار باد تایر
 کیسه هوا  دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)
 ایربگ‌های پرده ای، جانبی جلو و زانویی راننده(سفارشی)
 6 عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو) ایربگ‌های پرده ای، جانبی جلو
 سیستم ترمز و  پایداری  ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده، ESP,VSM, TCS,BAS,ABS, EBD ، ترمز اضطراری ، اتوهلد ، ترمز پارک برقی  ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده، ESP,VSM,TCS,BAS,ABS,EBD ، ترمز اضطراری، اتوهلد ، ترمز پارک برقی

جمعبندی مقایسه هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج

با وجود مطالب گفته شده در این مقاله، به نظر شما ارزش خرید کدام یک از این دو خودرو بالاتر است؟ در حقیقت بازار خرید و فروش هر دو خودروی مورد بحث ما در ایران داغ بوده و با خرید سانتافه و یا اسپورتیج هیچ گاه نگران فروش خودروی خود نخواهید بود. ولی سانتافه خودروی جا افتاده تری در بازار محسوب میشود و اندکی راحت تر از اسپورتیج خرید و فروش میشود و بازار دست دوم و کارکرده آن داغ تر است.
با این‌وجود برای انتخاب بین این دو، باید بگوییم که اگر برای خرید خودرو، به دنبال کراس اووری پرشتاب‌تر، با هندلینگ مناسب و طراحی خاص و منحصر به فرد هستید کیا اسپورتیج برای شما گزینه مناسب تری می‌باشد.

ارزش خرید سانتافه نیوفیس 2017
اما هیوندای سانتافه خودرویی با امکانات رفاهی بیشتر، تجهیزات ایمنی بهتر، سواری نرم تر و همچنین بازار دست دوم بهتر است که فضای کابین آن هم جادارتر از کیا اسپورتیج بوده و طراحی ظاهری آن هم عامه پسند تر است.  با این حساب به نظر می‌رسد هیوندای سانتافه برتری‌های بیشتری نسبت به کیا اسپورتیج داشته باشد و می‌توان آن را با اختلاف اندکی برنده مقایسه با اسپورتیج QL دانست.

اگر این مقاله برایتان مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را هم مطالعه بفرمایید:

مقایسه نیسان ماکسیما و سیتروئن زانتیا

مزایا و معایب خرید تویوتا کمری

مزایا و معایب خرید جک S5 فیس لیفت

مقایسه کامل دیگنیتی با فیدلیتی

دلایل خریدن کیا اسپورتیج

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت